En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Tyska steg 3 – Hörförståelse kring resor

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Tyska steg 3

Tema: Hörförståelse kring resor

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Tyskans grundläggande strukturer och funktioner i olika texter.Eleven förstår och kan återge innehållet i en enkel tysk hörtext, ställa frågor samt ge egna åsikter eller reflektioner kring ämnet.
Hörförståelse och samtal samt läsning av olika texter.Eleven kan närma sig innehållet i autentiska tyska texter och delta i diskussioner om teman i tyska, exempelvis resor.
Tyska kulturer och traditioner relaterade till resande.Eleven kan diskutera och reflektera över kulturella aspekter av resande i tysktalande länder utifrån hörförståelse-övningar och texter.

[Läroplan för Gy11, Tyska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat resor (10 min)

  • Inled lektionen med en kort diskussion om studenternas egna erfarenheter av resor.
  • Presentera några relevanta glosor och fraser relaterade till resor, såsom “reisen,” “Flughafen,” “Urlaub,” “Hotel,” och “Kultur”.

2. Genomgång av hörtext (20 min)

  • Spela upp en autentisk tysk hörtext eller en ljudfil som handlar om resor.
  • Be eleverna att anteckna nyckelord och fraser medan de lyssnar.
  • Gå igenom textens innehåll och diskutera de teman och aspekter som tas upp.

3. Diskussionsövning på temat resor (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper där de diskuterar sin åsikter om resor.
  • Tillhandahåll diskussionsfrågor, t.ex. “Vad är det viktigaste när du reser?” eller “Vilken kulturell erfarenhet har påverkat dig mest?”.

4. Återkoppling och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta lektionen och be eleverna reflektera över vad de har lärt sig.
  • Diskutera skillnader och likheter i resande mellan deras egna kulturella erfarenheter och de som presenterades i hörtexten.

Ämnesinnehåll

  • Resor och transporter: Viktiga ord och fraser för att förklara resor, transporter och destinationer.
  • Kulturförståelse: Insikter i olika kulturer och traditioner relaterade till resande i tysktalande länder.
  • Hörförståelse: Utveckla förmågan att kunna förstå och sammanfatta talad tyska.
  • Diskussionsförmåga: Förbättra förmågan att delta i samtal och diskussioner kring aktuella ämnen, i detta fall resor.
  • Reflektion: Lärdomar från studier av tysk kultur och språk genom praktiska resenärsupplevelser.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
ReisenAtt färdas eller åka på en resa.Från tyska “reisen”, relaterar till Latin “recensere” som betyder “att återgå”.
KulturDe gemensamma värderingar, normer och sedvänjor som delas av ett samhälle.Från latin “cultura”, vilket betyder “odling” eller “vård”.
FlugzeugEtt fordon som används för flygning.Från tyskans “Flug” (flyg) och “zeug” (föremål).
UnterkunftBoende eller logi, ex. hotell, vandrarhem osv.Från tyska “unter” (under) och “kunft” (eller “ankomst”).
SehenswürdigkeitEn turistattraktion eller något värt att se.Från tyska “sehen” (att se) och “Würdigkeit” (värde/beröm).

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tycker du är det mest intressanta sättet att resa och varför?
  • B. Hur påverkar olika kulturer ditt sätt att resa? Ge exempel.
  • C. Vilka skillnader ser du mellan resande i ditt eget land och i tysktalande länder?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation om en stad eller region i Tyskland som de skulle vilja besöka. Presentationen ska inkludera information om kultur, sevärdheter och personlig reflektion om varför de valt just den platsen. Grupperna ska sedan presentera sina resultat inför klassen.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Hur skulle du översätta “resor” till tyska?Reisen
2. Vad innebär “Flughafen”?Flygplats
3. Ge ett exempel på en kulturell upplevelse du haft under resor.(Öppet svar)
4. Nämn två viktiga transportmedel vid resor.(Exempel: Flugzeug, Zug)
5. Hur skulle du förbereda dig innan en resa?(Öppet svar)
6. Vilken typ av boende föredrar du när du reser?(Öppet svar)
7. Vad var det bästa med den senaste resan du gjorde?(Öppet svar)
8. Vilken tysk stad skulle du vilja besöka och varför?(Öppet svar)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion på minst 200 ord om en resa de har gjort, där de beskriver sina upplevelser, intryck och hur kulturen påverkade deras vistelse. Texten ska innehålla minst fem av de nya orden från lektionen.

Citat

”Att resa är att leva.” – H.C. Andersen, 1805-1875. Detta citat understryker vikten av resande och upplevelser i livet, liksom hur resor kan berika vår förståelse av världen och kulturer, vilket knyter an till lektionens tema.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥 PPT – Skapar en PPT.
  • Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

×