Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Ungdomskulturer
Tema: Identitet och representation i digitala medier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta hur identiteter konstrueras och representeras i digitala medier, samt hur dessa representationer påverkar individers självbild och samhällets syn på olika grupper. Det inkluderar analys av normer, stereotyper och maktförhållanden i digitala plattformar och sociala medier.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för hur identitet och representation i digitala medier påverkar ungas livsvillkor och hur dessa interagerar med samhällets normer och värderingar. Dessutom kan eleven reflektera över egna och andras erfarenheter av digital representation.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till identitet och representation (10 min)
- Definiera vad som menas med identitet och representation inom ramen för digitala medier.
- Diskutera hur olika medier framställer identiteter, inklusive exempel på stereotyper och normer.
- Fråga eleverna hur de upplever att deras egna identiteter representeras i digitala medier.
Sociala medier och identitetsformering (15 min)
- Presentera exempel på hur sociala medier kan påverka identitet och självkänsla.
- Diskutera begrepp som “curated identity” (kuraterad identitet) och “impression management” (intryckshantering).
- Gå igenom hur ungdomar skapar och anpassar sina digitala identiteter på plattformar som Instagram och TikTok.
Gruppdiskussion: Maktskillnader och representation (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika case där representation i digitala medier kan diskuteras (exempelvis skildringar av kön, etnicitet och sexualitet).
- Be grupperna resonera om hur dessa representationer påverkar olika grupper i samhället.
- Sammanfatta insikterna från diskussionerna i helklass.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter om identitet och representation i digitala medier.
- Ge eleverna möjlighet att reflektera över hur deras egna erfarenheter stämmer överens med det som diskuterats.
- Besvara eventuella frågor innan avslutning.
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna skapa en kampanj (affisch, video eller presentation) som belyser ett ishålsföretag kring representation i digitala medier. De ska inkludera exempel på hur representationerna kan påverka identiteter och samhälle. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad innebär representation i digitala medier?
Svar: Hur individer och grupper framställs i olika typer av medier och hur detta påverkar uppfattningar om dem. - Ge ett exempel på hur digital representation kan påverka identitet.
Svar: Genom att skapa orimliga förväntningar på utseende och livsstil som kan påverka självkänslan. - Vad kan vara en negativ effekt av stereotyper i digitala medier?
Svar: Skapande av fördomar och diskriminering mot specifika grupper.
Hälsningar från Isak på Allgot.se