Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Visuell kommunikation – Estetisk presentation och kritisk reflektion

Lektionsplanering: Estetisk presentation och kritisk reflektion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Visuell kommunikation

Tema: Estetisk presentation och kritisk reflektion

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på hur man förbereder och presenterar visuell kommunikation på ett estetiskt tilltalande sätt samt vikten av kritisk reflektion i den kreativa processen. Eleverna lär sig hur de kan utvärdera och ge feedback på visuella arbeten.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna presentera eget arbete på ett estetiskt sätt samt reflektera över och utvärdera visuell kommunikation i olika projekt.

Lärarledda instruktioner

Estetisk presentation av visuell kommunikation (10 min)

  • Förklara vad som menas med en estetisk presentation och dess betydelse för visuell kommunikation.
  • Diskutera faktorer som påverkar estetiken, som färg, layout, typografi och bildval.
  • Visa exempel på effektiva och oattraktiva presentationer och diskutera skillnaderna.

Tekniker för presentation (15 min)

  • Gå igenom grundläggande tekniker för att presentera visuella projekt, inklusive tal, skrift och visuell layout.
  • Diskutera vikten av att anpassa presentationen till målgruppen och mediet.
  • Presentera metoder för att engagera publiken och skapa intresse.

Kritisk reflektion och utvärdering (15 min)

  • Introducera begreppet kritisk reflektion och varför det är viktigt för personlig och professionell utveckling.
  • Diskutera hur man ger och tar emot konstruktiv feedback för att förbättra arbetet.
  • Låt eleverna träna på att utvärdera ett par exempel på visuell kommunikation och ge respons.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta vikten av både estetisk presentation och kritisk reflektion.
  • Diskutera hur eleverna kan använda dessa färdigheter i sina egna projekt.
  • Svara på eventuella frågor från eleverna.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att förbereda en kort presentation av ett visuellt projekt (kan vara eget arbete eller hypotetiskt). De ska fokusera på att visuellt attrahera och engagera publiken samt tillämpa tekniker som diskuterats. Varje grupp presenterar sitt arbete för klassen och får feedback utifrån både estetiska och kritiska aspekter.

Exit-ticket

  • Vad innebär estetisk presentation? (Att presentera visuella element på ett tilltalande och funktionellt sätt.)
  • Nämn två faktorer som påverkar presentationens estetik. (Färgval, layout, typografi, bildval.)
  • Varför är kritik och reflektion viktiga i den kreativa processen? (De hjälper till att identifiera styrkor och svagheter och möjliggör förbättringar.)
  • Hur kan man göra en presentation mer engagerande? (Genom att interagera med publiken och använda visuella hjälpmedel effektivt.)
  • Ge ett exempel på hur man kan ge konstruktiv feedback. (Fokusera på specifika aspekter av arbetet och ge förslag på förbättringar.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skapa en egen presentation av ett visuell kommunikationsprojekt där de tillämpar de tekniker som diskuterats. De ska också inkludera en självreflektion om hur de kan förbättra sin presentationsteknik.

Citat

”Låt oss skapa något fantastiskt tillsammans!”

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp
×