Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Hållbar utveckling. Skräpuppdraget. [Förskoleklass]

Lektionsplanering

Årskurs: Förskoleklass

Ämne: Hållbar utveckling

Tema: Skräpuppdraget

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Barnen ska få möjlighet att upptäcka och reflektera över sin omvärld, däribland miljöfrågor och hållbar utveckling. Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

[Lpfö 18, Hållbar utveckling, Förskoleklass]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion av skräpuppdraget (10 min)
    • Berätta för barnen vad skräpuppdraget handlar om.
    • Diskutera vad skräp är och varför det är viktigt att plocka upp skräp i vår omgivning.
    • Förbered deltagarna genom att visa bilder på olika typer av skräp de kan hitta.
    • Förklara vad hållbar utveckling innebär och koppla det till skräp.
  2. Ute i naturen (25 min)
    • Ta med barnen ut till en säker plats i närmiljön.
    • Dela in barnen i små grupper med vuxna ledare.
    • Låt varje grupp få en plastpåse att samla skräpet i.
    • Be dem plocka upp skräpet och diskutera varför skräpet är skadligt för miljön.
  3. Reflektion och diskussion (10 min)
    • Samla barnen igen för att reflektera över aktiviteten.
    • Ställ frågor som: Vad har vi samlat? Hur kändes det att hjälpa miljön?
    • Uppmana barnen att dela med sig av något de lärt sig.
  4. Avslutning (5 min)
    • Tacka barnen för deras insats och prata om vikten av att fortsätta plocka skräp.
    • Berätta om nästa lektion och hur de kan använda sina färdigheter i framtiden.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Skräp och miljö: Barnen ska förstå att skräp kan skada både naturen och djuren.
  • Hållbar utveckling: Diskutera vad hållbar utveckling är, i enkla termer.
  • Grupparbete: Barnen ska lära sig att samarbeta och hjälpa varandra i gruppen.
  • Reflektionsförmåga: Få barnen att kunna reflektera över sina handlingar och dess betydelse för miljön.
  • Empati: Genom att plocka skräp lär sig barnen att bry sig om sin miljö och om andra levande varelser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Skräp Avfall som inte längre behövs och som kan skada miljön. Svenska, från “skräpa”
Hållbarhet Möjligheten att tillgodose dagens behov utan att skada framtida generationers möjligheter. Svenska, från “hålla”
Miljö Den omgivning som människor och djur lever i. Svenska, från “milieu” (franska)

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror ni att skräp i naturen kan skada djuren?
  • B. Hur skulle ni känna om ni var ett djur som lever i en skräpig miljö?
  • C. Vad kan vi som klass göra för att hjälpa vår miljö i framtiden?

Aktivitet

Skapa ett gemensamt konstverk av det insamlade skräpet. Låt eleverna tillsammans använda skräpet de har plockat upp för att skapa ett stort collage eller en installation som visar allting de har plockat. Diskutera samtidigt varför vi inte ska lämna skräp efter oss och hur konstverk kan påverka andra att tänka på miljön.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är skräp? Svarar om skräp är avfall eller skräp.
Varför plockar vi skräp? Svarar om miljö och djurens välbefinnande.
Vad betyder hållbarhet? Förstår vad hållbarhet innebär.
Vad kan vi göra för att hjälpa miljön? Nämner olika handlingar för att få ett rent samhälle.
Hur kändes det att plocka skräp? Beskriver sina känslor kring aktiviteten.
Vad kan hända med vår planet om vi inte plockar skräp? Berättar om möjliga konsekvenser.
Ville ni plocka skräp igen? Diskuterar sina åsikter om framtida aktiviteter.
Vad lärde ni er idag? Summerar sina lärdomar från lektionen.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna be sina föräldrar att ta dem på en promenad i närmiljön för att leta efter skräp och plocka upp det. De kan ta med sig en bild eller rita en bild av det de samlat, och vi diskuterar det i nästa lektion.

Citat

”En människa kan inte göra allt, men alla kan göra något.” – Ukendt Detta citat handlar om vikten av gemensamma ansträngningar för att göra vår planet bättre. I lektionen når vi igenom att förstå att varje liten handling räknas i kampen för en renare och hållbarare miljö.


Modern Tillbaka-knapp
×