Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Handelsrätt 1
Tema: Avtal och kontrakt
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Utgångspunkter för avtal och kontrakt med specifika exempel. | Eleven kan redogöra för grundläggande avtalsrätt och ge exempel på vad ett avtal innehåller. |
| Lagstiftning som rör avtalsförhållanden och dess tillämpning. | Eleven kan ge exempel på relevant lagstiftning som berör avtal och förklara dess innebörd. |
| Krona och specifikation av olika avtalstyper. | Eleven kan identifiera och beskriva olika avtalstyper, inklusive köpeavtal och hyresavtal. |
| Kontraktets betydelse i affärsrelationer. | Eleven kan förklara varför kontrakt är centrala i affärsverksamhet och vad de syftar till att reglera. |
[Gy11, Handelsrätt 1]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till avtalsrätt (10 min)
- Ge en översikt över vad avtalsrätt är och dess betydelse.
- Förklara viktiga begrepp såsom avtal, kontrakt, och parter.
- Diskutera avtalets roll inom affärslivet.
- Ge eleverna exempel på vardagliga avtal.
- Genomgång av lagstiftning (15 min)
- Presentera de viktigaste lagarna som reglerar avtal.»
- Diskutera relevanta exempel på hur dessa lagar tillämpas.
- Fråga eleverna om de känner till några avtal de själva ingått.
- Ge eleverna exempel på rättsliga följder av avtal.
- Arbetsgrupp – analys av avtalsfall (15 min)
- Dela in klassen i små grupper och ge dem avtal att analysera.
- Be dem identifiera och diskutera viktiga punkter i avtalet.
- Varje grupp presenterar sina fynd för klassen.
- Diskutera gemensamma teman och skillnader mellan avtalen.
- Avslutande diskussion och frågor (10 min)
- Öppna för frågor från eleverna.
- Diskutera vad de lärt sig om avtal och kontrakt.
- Föreslå eleverna använda sina egna exempel på avtal i kommande uppgifter.
- Sammanfatta lektionen och ge en kort översikt av kommande ämnen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Avtal: Definition av avtal och deras betydelse i affärslivet.
- Kontraktstyper: Olika typer av avtal såsom köpeavtal, hyresavtal och tjänsteavtal.
- Lagstiftning: Genomgång av lagar som påverkar avtalsrätt, t.ex. avtalslagen.
- Rättsliga konsekvenser: Vad som kan hända om avtal inte följs.
- Affärsetik: Etiska aspekter i avtal, hur de påverkar affärsrelationer.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Avtal | En överenskommelse mellan två eller flera parter som är juridiskt bindande. | Från fornnordiskans ‘avtala’, vilket betyder att planera eller ensa. |
| Kontrakt | En typ av avtal med formaliserad överenskommelse. | Kommer från latinets ‘contractus’, vilket betyder ‘att dra ihop’. |
| Part | En individ eller organisation som ingår i ett avtal. | Kommer från franskans ‘part’, som betyder ‘del’. |
| Lag | En regel som är fastställd av en statlig myndighet. | Från old high german ‘lega’, som betyder ‘att sätta’ eller ‘reglera’. |
Diskussionsfrågor
A. Vad tycker ni är viktigt i ett avtal och varför?
B. Om ett avtal inte följs, vilken rätt har den brustna parten att agera? Diskutera möjliga strategier för att lösa konflikten.
C. Vilka moraliska och etiska aspekter bör beaktas när man skriver och ingår avtal?
Aktivitet
Ge eleverna en praktisk uppgift där de ska skapa ett eget avtal mellan två fiktiva parter. De ska inkludera alla nödvändiga delar av ett avtal och tänka på villkor, rättigheter och skyldigheter. Eleverna får sedan presentera sina avtal för klassen och diskutera dem. Detta hjälper dem att konkretisera sina kunskaper om avtal och dess betydelse.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad är ett avtal? | En överenskommelse mellan parter som kan vara muntlig eller skriftlig. |
| Nämn en typ av avtal. | Köpeavtal. |
| Vad är kontraktets syfte? | Att klargöra rättigheter och skyldigheter för de involverade parterna. |
| Ge ett exempel på en lag som rör avtal. | Avtalslagen. |
Hemuppgift
Eleven ska skriva en reflektion över ett avtal de har personligen varit inblandade i. Reflektionen ska omfatta avtalets delar, vad som gick bra och vad som kunde gjorts annorlunda, samt hur de uppfattade lagar och regler som stack ut.
Citat
“Ett avtal är ingen garanti, men utan avtal är det omöjligt att få något gjort.” – Okänd. Detta citat visar på vikten av avtal för att få strukturerad och trygghet i affärssammanhang.