“[Lektion]. Hem- och konsumentkunskap. Vanliga köksredskap. [Åk 4]”

“`html

Din PowerPoint-presentation: Vanliga köksredskap Åk 4

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}

h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}

div.instruction {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
margin: 20px 0;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Vanliga köksredskap

Årskurs: Åk 4

Tid: 60 minuter

Presentationens innehåll

Denna PowerPoint-presentation innehåller vanliga köksredskap med namn och korta beskrivningar. Den är designad för att vara enkel och tydlig, vilket underlättar undervisningen och elevernas förståelse.

Presentationens syfte

  • Att introducera eleverna till vanliga köksredskap.
  • Att förklara användningen av varje redskap.
  • Att öka elevernas vokabulär relaterad till köksredskap.

Aktiviteter

  1. Gå igenom varje bild i presentationen och diskutera redskapen.
  2. Be eleverna att namnge redskapen och deras användning.
  3. Organisera en praktisk övning där eleverna får använda några av redskapen.

Frågor till eleverna

  1. Vilket köksredskap använder du mest hemma?
  2. Kan du nämna ett redskap som du tycker är viktigt i köket?
  3. Varför är det viktigt att känna till olika köksredskap?

Bedömning

Kriterier Utmärkt Godkänd Ej godkänd
Förståelse av redskapens namn Eleven kan namnge alla redskap korrekt. Eleven kan namnge de flesta redskap. Eleven kan namnge några redskap.
Användning av redskapen Eleven kan förklara användningen av alla redskap. Eleven kan förklara användningen av de flesta redskap. Eleven kan förklara användningen av några redskap.

Avslutning

Du kan öppna och redigera filen i PowerPoint eller andra kompatibla program.

Med vänliga hälsningar,
Allgot

“`


Modern Tillbaka-knapp