Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Antiken: Filosofi och vetenskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. – Antikens filosofi och vetenskapliga tankegångar som har påverkat västerländsk kultur. – Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. |
Eleven redogör översiktligt för och diskuterar översiktligt och med enkla argument några frågor och teorier som gäller verklighet, kunskap, vetenskap, samhällsfilosofi och värdefilosofi. |
[Gy11, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till antikens filosofi (10 min)
- Presentera viktiga filosofer som Sokrates, Platon och Aristoteles.
- Diskutera deras bidrag till västerländsk filosofi och vetenskap.
- Enkla frågor om elevernas förkunskaper kring ämnet.
- Förklara varför vi studerar antiken i dagens samhälle.
2. Gruppdiskussion (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en filosofisk fråga kopplad till antiken.
- Ge tid för grupperna att diskutera sina tankar.
- Varje grupp förbereder en kort presentation av sina slutsatser.
- Förbered frågor som kan stimulera diskussionen.
3. Presentation av filosofier (15 min)
- Grupper presenterar sina diskussioner för klassen.
- Fokusera på att uppmuntra feedback och frågor från andra grupper.
- Sammanfatta tänkandet bakom varje filosofi.
- Diskutera relevansen av dessa tankar i dagens samhälle.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
- Ställ öppna frågor som eleverna kan svara på kort.
- Avsluta med att introducera ämnen som kommer att behandlas i nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Filosofins grundstenar: En introduktion till de grundläggande idéerna bakom de tidiga filosofernas arbete, inklusive deras metoder, frågor och svar.
- Användning av logisk argumentation: Ett viktigt verktyg för att förstå och analysera filosofiska teorier på ett effektivt sätt.
- Kulturell kontext: Hur de antika filosofiska ideerna har format senare generationer, inklusive nutida tänkande och vetenskap.
- Källkritik: Vikten av att värdera källor och argument inom filosofin och hur det har påverkat vetenskaplig utveckling.
- Etiska dilemman: Diskutera hur antikens tänkande fortfarande är relevant i dagens etiska diskussioner.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Filosofi | Studiet av grundläggande frågor om existens, kunskap, värderingar, och mening. | Från grekiskan “philosophia”, som betyder ‘kärlek till visdom.’ |
Vetenskap | Systematisk studie av strukturer och beteenden i världen genom observation och experiment. | Kommer från latinet “scientia”, som betyder ‘kännedom’ eller ‘kunskap.’ |
Logik | Studiet av korrekt tänkande och argumentation; en central del av filosofi. | Från grekiskan “logike”, som hänvisar till “konsten att resonera.” |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar antikens filosofi vår förståelse av modern vetenskap? Finns det specifika teorier som fortfarande är relevanta?
B. Vilka etiska frågeställningar tar antika filosofer upp som vi fortfarande kämpar med idag? Hur kan vi tillämpa deras tänkande?
C. Kan du tänka dig en modern filosof som reflekterar över antikens tankar? Vilka nya insikter tror du de skulle ha?
Aktivitet
Som aktivt inslag i lektionen ska eleverna skapa en visuell tidslinje över viktiga filosofiska tankar från antiken till idag. Eleverna får arbeta i grupper för att identifiera och beskrivna för dessa teorier. Tidslinjen ska innehålla datum, filosofer, och korta beskrivningar av deras verk och idéer. I slutet av lektionen ska varje grupp diskutera sina resultat med klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken filosof är mest känd för sina idéer om idealstat? | Platon |
Vad menas med “Vetenskaplig metod”? | Systematiska steg för att observera och experimentera. |
Nämn en aspekt av antikens filosofi som har påverkat dagens samhälle. | Etik och moral. |
Vem är känd som “fadern av logik”? | Aristoteles |
Vilket begrepp översätter vi som “kunskap” från latin? | Scientia |
Vad är syftet med att studera history i ett kritiskt perspektiv? | Att förstå nuvarande strukturer och relationer i samhället. |
Kan du ge exempel på en filosofisk fråga som antikens tänkare har ställt? | Vad är det rätta sättet att leva? |
Vad beskriver termen “Eudaimonia”? | Det goda livet eller lycka. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort essä (2-3 sidor, A4-format) där de reflekterar över och analyserar en av de filosofer som diskuterats under lektionen, samt deras relevans idag. Eleverna ska inkludera specifika exempel från både antikens filosofi och aktuella samhällsfrågor.
Citat
”Jag vet att jag inget vet.” – Sokrates, ca 399 f.Kr. Detta citat illustrerar vikten av att ställa frågor och vara medveten om sina begränsningar i kunskap och insikt.