Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Historia 1a1
Tema:
Antikens handelssystem
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa valda förändringsprocesser och fördjupningar. | Eleven kan redogöra för och förklara centrala begrepp och händelser inom ämnet. |
Källkritik och tolkning av olika slags källmaterial i digital och annan form. | Eleven kan identifiera och använda olika källor och metoder för att söka information inom ämnet. |
Analys av historiska källor och tolkningar för att förstå olika perspektiv på historiska händelser. | Eleven kan diskutera och analysera historiska källor och deras betydelse. |
[Gy11, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat Antikens handelssystem (10 min)
- Presentera temat och syftet med lektionen.
- Diskutera varför handel var avgörande för antikens civilisationer.
- Visa exempel på handelsvägar och varor.
- Presentera centrala aktörer inom antik handel.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper och tilldela dem olika handelsrutter.
- Ha en diskussion om vilka varor som handlades längs dessa rutter.
- Studera hur geografiska faktorer påverkade handeln.
- Varje grupp redovisar sina diskussioner i klassrummet.
3. Analys av historiska källor (15 min)
- Ge eleverna exempel på källor kring antikens handel, såsom skrifter och arkeologiska fynd.
- Instruktioner för hur man analyserar och tolkar dessa källor.
- Eleverna får arbeta i par för att granska källorna.
- Diskutera resultaten efter en kort analys.
4. Sammanfattning och avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats och lärt sig under lektionen.
- Diskutera handelns påverkan på kultur och samhälle under antiken.
- Öppna upp för frågor och reflektioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Antikens handelsvägar: Undersök och definiera hur de historiska handelsvägarna i Medelhavet och längs de stora floderna bidrog till en kulturell och ekonomisk koppling mellan riken och städer.
- Handelsvaror: Identifiera vanliga handelsvaror under antiken som spannmål, kryddor, textilier och hur dessa var avgörande för ekonomin och sociala strukturer.
- Geografi och handel: Diskutera hur geografiska förutsättningar, som tillgång till havsfarleder eller floder, påverkade handelsrutterna.
- Ekonomisk påverkan: Utforska hur handel ledde till utvecklingen av städer och marknadsplatser.
- Kulturell utväxling: Reflektera över hur handel möjliggjorde kulturell utbyte och spridning av idéer mellan olika folk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Handel | Utbyte av varor och tjänster mellan människor eller grupper. | Från fornnordiska “handl” som betyder att “bryta, slå, handla”. |
Silke | En fin och dyr lyxvara som användes inom klädsel och dekoration. | Från latinets “sericum”, vilket hänvisar till bomull eller silke. |
Köpman | En person som handlar med varor, ofta i större skala. | Från medeltidsengelska “cūpmānn”, vilket betydde den som handlar. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att antikens handel har påverkat dagens globala marknader och ekonomiska system?
- B. Vilka skulle ni säga är fördelar och nackdelar med någon form av handel mellan kulturer?
- C. Hur kan vi i dagens samhälle lära oss av antikens handelsmetoder för att skapa hållbara affärspraktiker?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där varje grupp får i uppdrag att skapa en visuell tidslinje som visar viktiga handelsrutter och de varor som handlades under antiken. Varje grupp får använda både digitala verktyg och traditionella metoder som papper och färg för att illustrera sina arbeten. Tidslinjen ska även inkludera korta beskrivningar av hur dessa handelsrutter påverkade de involverade kulturerna och ekonomierna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vilka var de mest betydelsefulla handelsvarorna under antiken? | Spannmål, kryddor, silke, och metaller. |
Hur påverkade geografi handeln i antiken? | Genom att skapa farbara handelsvägar och möjliggöra transport. |
Vad var påverkan av handel på städerna? | Handel ledde till ekonomisk tillväxt och urbanisering. |
Vilka sociala förändringar uppstod på grund av handel? | Ökning av social rörlighet och klassförändringar. |
Vad kan vi lära oss av antikens handelsmetoder? | Hållbar affärspraxis och vikten av kulturell utväxling. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort essä (2-3 sidor) där de analyserar en aspekt av antik handel som intresserar dem, såsom specifika handelsvaror, handelsrutter, eller de kulturella utbyten som skedde tack vare handeln. De ska använda minst tre källor varav en ska vara en primär källa. Uppgiften ska vara inlämnad nästa vecka och kan redovisas under en lektion.
Citat
”Handeln är en väg till fred och välstånd.” – Kofi Annan, 2000. Citatet belyser hur handel inte bara är en ekonomisk aktivitet, utan också en möjlighet för kulturell och social interaktion mellan olika folk. Det knyter an till lektionens tema genom att understryka betydelsen av handel i att skapa relationer och förståelse mellan olika kulturer.