Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Historiska kartor: Geografiska förändringar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
– Historiska kartors betydelse för förståelse av geografiska och historiska förändringar. – Att analysera samtida och historiska kartor med avseende på deras geografiska information och kontext. – Förändringar av gränser och länder genom historien och deras orsaker och konsekvenser. |
Betygskriterium (E) |
– Eleven kan göra en grundläggande redogörelse för historiska händelser och deras samband med geografiska förändringar. – Eleven visar förmåga att använda och tolka kartmaterial i en grundläggande analys. – Eleven gör enkla och begripliga jämförelser mellan olika tidsperioder utifrån kartmaterial. |
[Gy11, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till historiska kartor (10 min)
- Presentera lektionens syfte och mål.
- Förklara vad historiska kartor är och deras betydelse.
- Visa exempel på olika typer av historiska kartor.
- Diskutera syftet med kartor under olika tidsperioder.
2. Analys av en historisk karta (15 min)
- Dela ut kopior av en historisk karta.
- Be eleverna analysera kartan i små grupper.
- Fråga vad kartan visar och vilka geografiska förändringar den indikerar.
- Diskutera gruppernas slutsatser som en helklass.
3. Gränsförändringar genom historien (15 min)
- Ge en kort föreläsning om hur gränser har förändrats.
- Visa hur dessa förändringar har påverkat människors liv.
- Använd kartor för att illustrera förändringarna.
- Diskutera konsekvenser av dessa förändringar med eleverna.
4. Sammanfattning och frågestund (10 min)
- Stoppa upp och diskutera vad som har lärts under lektionen.
- Öppna upp för frågor och svar.
- Ge eleverna en kort exit-ticket för att utvärdera deras förståelse.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Historiska kartor. Eleverna ska lära sig att tolka och analysera historiska kartor för att förstå geografiska och historiska förändringar.
- Geografiska förändringar. Gränser och landskap har förändrats genom tiderna, och dessa förändringar har ofta lett till konflikter och nya nationer.
- Analysmetoder. Elevens förmåga att kritiskt granska och analysera kartor ska utvecklas.
- Tidsperspektiv. Förståelsen för förändringar i tid och rum är avgörande för att förstå historia.
- Konsekvenser av geografiska förändringar. Eleverna ska kunna diskutera hur kartor återspeglar sociala, politiska och ekonomiska strukturer under olika historiska perioder.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Karta | En visuell representation av ett geografiskt område. | Från latin “cartam”, som betyder papper. |
Geografi | Studiet av jordens landskap, miljöer och de relationer som existerar mellan dessa. | Från grekiskans “geographia”, som betyder “att beskriva jorden”. |
Gräns | En linje som markerar separationen mellan två områden. | Från gammalsvenska “gränd” och fornnordiska “grǽnd”, som betyder mur eller avgränsning. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur har kartor använts genom historien för att rättfärdiga krig?
- B. Vilka konsekvenser har historiska gränsförändringar haft på dagens samhälle?
- C. Hur kan vi se spåren av historiska kartor i nutidens geopolitik?
Aktivitet
En aktivitet som kompletterar lektionens tema är att låta eleverna skapa sina egna historiska kartor. Eleverna delas in i grupper och tilldelas en specifik tidsperiod eller händelse. De ska forska kring vad som hände under den tidsperioden, inklusive geografiska förändringar, och sedan designa en karta som visar dessa förändringar. Efteråt kan grupperna presentera sina kartor och diskutera de-texter de har kopplat till sina val av symboler och stil.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är en historisk karta? | En karta som visar geografiska förändringar över tid. |
2. Ge ett exempel på en geografisk förändring. | Ändring av gränser mellan länder. |
3. Hur kan historiska kartor påverka vår förståelse av dagens värld? | De hjälper oss att se orsaker till nuvarande konflikter och gränser. |
4. Vilket århundrade skulle du vilja studera? Varför? | Eleven svarar fritt. |
5. Hur använder vi kartor i vår vardag? | För navigering och att förstå vår omgivning. |
6. Kan kartor ha en politisk agenda? | Ja, de kan framhäva vissa perspektiv över andra. |
7. Vad lärde du dig idag som var nytt? | Eleven svarar fritt. |
8. Hur kan vi se kartor i medier idag? | Genom nyhetsrapporter, dokumentärer, etc. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en historisk händelse som resulterade i geografiska förändringar. De ska skriva en uppsats på 2-3 A4-sidor där de beskriver händelsen, vad som förändrades geografiskt och vilka konsekvenser det hade på det berörda området. Uppsatsen ska inkludera minst två kartor som illustrerar förändringen före och efter händelsen.
Citat
“Den som inte kan se sitt förflutna, kan inte förstå sin nutid.” – Mohammed Ali (1942-2016) Detta citat visar vikten av att studera historia för att kunna förstå den moderna världen. Historiska kartor hjälper oss att se de förändringar som har format vår nuvarande samhällssituation.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.