Lektion. Historia 1a1. Historiska perspektiv: Kontinuitet. [Gymnasiet]



Lektionsplanering

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Historiska perspektiv: Kontinuitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial i digital och annan form, utifrån källkritiska kriterier och metoder.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.

[Gy11, Historia 1a1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till historiska perspektiv (10 min)
  • Följ med eleverna i en kort genomgång av vad “kontinuitet” betyder i ett historiskt sammanhang.
  • Ge exempel på långsiktiga historiska förändringar och hur de påverkat dagens samhälle.
  • Diskutera vikten av att förstå det förflutna för att kunna tolka nutidens händelser.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera exempel på kontinuitet i deras egna liv.
  • Be grupperna reflektera över historiska exempel där kontinuitet varit viktig, som t.ex. traditioner.
  • Tillåt grupperna att presentera sina insikter för klassen.
3. Källkritik och analys (15 min)
  • Presentera olika typer av historiska källor och diskutera deras värde och tillförlitlighet.
  • Gå igenom hur man kritiskt kan granska källmaterial och dess användning.
  • Inkludera exempel på hur källor kan spegla olika perspektiv beroende på sammanhang.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Samla in klassens tankar och reflektioner kring ämnet kontinuitet.
  • Uppmana eleverna att formulera frågor som de har kring dagens ämne.
  • Sammanfatta de centrala punkter som diskuterats under lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kontinuitet: Återkommande teman som påverkar historiska skeenden över tid, till exempel kulturella traditioner.
  • Källkritik: Vikten av att kritiskt granska källor för att få en korrekt bild av historiska händelser.
  • Perspektiv: Hur olika sociala och kulturella bakgrunder kan färga uppfattningar om historia.
  • Historiska förändringar: Långsiktiga förändringar som t.ex. migration och teknologiska framsteg.
  • Sammanhang: Hur historiska händelser hänger samman med sociala, politiska och ekonomiska processer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kontinuitet Oavbruten fördjupning eller utveckling över tid. Från latinets “continuare” som betyder “att förena”.
Källkritik Systematisk bedömning av tillförlitlighet av källmaterial. Från latinets “crítica” som syftar på att bedöma.
Pekuniära Relaterar till pengar och ekonomiska resurser. Från latinets “pecunia” som betyder “pengar”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att traditioner påverkar vår syn på nutiden och vår framtida utveckling?
  • B. Vilka exempel på kontinuitet kan ni se i samhället idag och hur ser dessa ut om 50 år?
  • C. Kan historiska händelser rättfärdiga nutida beslut? Ge exempel och diskutera i grupp.

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i grupper och skapa en tidslinje som visar viktiga historiska händelser som präglat deras liv och samhällen. Varje grupp ska välja tre händelser och fördjupa sig i dem genom att undersöka källor, diskutera skillnader och likheter och presentera hur dessa händelser kan kopplas till begreppet kontinuitet. Tidslinjerna presenteras sedan för klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad betyder kontinuitet i historia? Att vissa teman eller strukturer kvarstår över tid.
Ge ett exempel på en historisk förändring. Industrialiseringen under 1800-talet.
Vad är viktigt att tänka på när man granskar källor? Deras tillförlitlighet och perspektiv.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (1 A4-sida) där de reflekterar över en vald historisk händelse och hur den speglar kontinuitet i deras eget liv eller samhälle. De ska inkludera källor och diskussioner om vilka perspektiv som är involverade.

Citat

”Vi lär av det förflutna för att förstå nuet.” – Okänd. Detta citat återspeglar vikten av historiska perspektiv och hur vi kan använda vår kunskap om historia för att forma framtiden.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.



Modern Tillbaka-knapp