Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Kvinnors roll i tidig historia
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: – Människan och hennes samhälle under olika historiska tidsperioder. – Kvinnors och mäns livsvillkor och roller i historiska sammanhang. – Maktspråk i relation till genus och hur detta avspeglas genom historien. – Källkritik och tolkning av historiska källor med utgångspunkt i könsperspektiv. |
Betygskriterium (E) |
För betyget E ska eleven: – Kunna redogöra översiktligt för centrala händelser och skeenden som rör kvinnor i tidig historia. – Kunna bidra till diskussioner kring hur kvinnors roller har påverkat historiska processer. |
[Gy11, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till ämnet: Kvinnors roll i tidig historia (10 min)
- Presentera ämnet och syftet med lektionen.
- Diskutera vad eleverna redan vet om kvinnor i historien.
- Ge exempel på framstående kvinnor och deras betydelse.
- Definiera begrepp som genus och makt.
- Uppdelning i grupper för diskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge varje grupp ett tema kopplat till kvinnor i historien.
- Låt grupperna diskutera och förbereda en kort redovisning.
- Övervaka diskussionerna och stödja grupperna vid behov.
- Gruppredovisning (15 min)
- Be varje grupp presentera sina tankar.
- Ställ frågor för att fördjupa diskussionen.
- Fokusera på källkritik och tolkning av de valda ämnena.
- Sammanfatta vad som sagts av varje grupp.
- Avslutning och reflektion (10 min)
- Diskutera vad eleverna har lärt sig under lektionen.
- Avsluta med en sammanställning av kvinnors betydelse i tidig historia.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och dela sina åsikter.
- Presentera nästa lektions innehåll och hur det kopplar till dagens tema.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Historiska perspektiv på genus: Undersök hur genusfrågor behandlades i olika tidsperioder och hur detta påverkade kvinnors roller i samhället.
- Kvinnor i maktpositioner: Analysera exempel på kvinnor som haft inflytande och makt genom historien och deras strategier för att navigera i patriarkala strukturer.
- Skillnader mellan kvinnor och män: Diskutera hur livsvillkor och möjligheter skilde sig åt mellan könen i olika kulturer och tidsperioder.
- Källkritik: Praktisk tillämpning av källkritiska metoder för att analysera historiska källor, med särskilt fokus på kvinnors perspektiv i historiska dokument
- Modern betydelse: Reflektera över hur dessa historiska perspektiv på kvinnor fortsätter att påverka oss idag.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Genus | Socialt och kulturellt konstruerade roller som associeras med var och en av könen. | Från latinets “genus” som betyder “släkt” eller “slag”. |
Makt | Kapaciteten att påverka andra eller styra händelser. | Kommer från fornnordiska “máttur”, som betyder styrka eller kraft. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur har kvinnors roller i tidig historia format de samhällen vi lever i idag?
- B. På vilket sätt kan vi använda historiska exempel på kvinnor för att förstå nuvarande genusdiskurser?
- C. Vilken betydelse har källkritik i studier av historiska kvinnor och hur kan den påverka vår förståelse av deras roller?
Aktivitet
Eleverna uppmanas att skapa en tidslinje som visar viktiga händelser kopplade till kvinnors roll i tidig historia. De ska inkludera minst fem viktiga händelser och skriva en kort beskrivning av varje. Tidslinjen kan göras digitalt eller för hand och ska presenteras för klassen. Eleverna uppmuntras att använda olika källor för att styrka sina val av händelser.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är genus? | Socialt och kulturellt konstruerade roller som associeras med var och en av könen. |
Ge ett exempel på en kvinna i maktposition under tidig historia. | Exempelvis Kleopatra av Egypten. |
Hur kan källkritik hjälpa oss att förstå historiska kvinnor? | Genom att analysera och ifrågasätta de källor vi använder. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort uppsats (2 A4-sidor) där deväljer en historisk kvinna och diskuterar hennes påverkan på sin tid. De ska använda minst tre olika källor och reflektera över hur dessa källor kan hjälpa oss att förstå hennes roll. Uppsatsen ska även innehålla en analys av källornas tillförlitlighet.
Citat
“Kvinnor är nyckeln till förändring.” – Malala Yousafzai, 2013. Citatet betonar vikten av att inkludera kvinnor i förändringsprocesser och kopplar direkt till lektionens tema om kvinnors roll i historien.