Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Reformationen: Martin Luthers idéer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. I undervisningen ska särskilt fokus läggas på reformationen och dess påverkan på den politiska och religiösa kartan i Europa. | Eleven beskriver översiktligt centrala händelser och personer i den europeiska reformationen samt deras huvudsakliga idéer. Eleven visar förmåga att förstå och diskutera källor och olika perspektiv på dessa historiska händelser. |
[Gy11, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Martin Luthers idéer (15 min)
- Presentera Martin Luthers bakgrund och hans roll i reformationen.
- Diskutera Luthers kritik mot påven och den katolska kyrkan.
- Förklara vikten av Luthers 95 teser.
- Fråga eleverna om de känner till några av Luthers idéer.
2. Gruppdiskussion om Luthers påverkan (15 min)
- Dela in klassen i grupper om 4-5 elever.
- Be grupperna diskutera hur Luthers idéer påverkade samhället på 1500-talet.
- Be diskussionerna fokusera på hur hans idéer fortfarande är aktuella idag.
- Be varje grupp välja en representant som presenterar deras diskussion.
3. Källkritisk analys (10 min)
- Ge eleverna några olika källor om reformationen.
- Diskutera hur man kan värdera källors trovärdighet.
- Be eleverna identifiera eventuella bias i källorna.
- Uppmuntra till kritiska frågor kring hur och varför information presenteras på olika sätt.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant från dagens lektion.
- Be dem formulera en fråga som de fortfarande har om reformationen.
- Sammanfatta lektionen och förbereda för nästa tillfälle genom att nämna vad som kommer att diskuteras.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Martin Luthers 95 teser: En lista med klagomål riktade mot den katolska kyrkan som utlöste reformationen.
- Skillnader mellan katolicism och protestantism: Viktiga teologiska skillnader och deras inverkan på samhället.
- Reformationens geografiska spridning: Hur Luthers idéer spreds över Europa och påverka olika länder.
- Luther och boktryckarkonsten: Hur tryckningen av böcker bidrog till spridningen av hans tankar.
- Sammanhanget av religiösa konflikter: Konsekvenserna av reformationen och religionens roll i europeisk politik.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Reformation | En religiös och politisk rörelse i Europa under 1500-talet som ledde till skapandet av protestantismen. | Från latin ‘reformatio’, av ‘reformare’ som betyder återatt forma. |
Kätteri | En åsikt eller lärdom som avviker från den officiella doctrine, särskilt inom religionen. | Från grekiska ‘khetairia’, som betyder avvikelse. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar Martin Luthers idéer vår syn på religion idag?
- B. Kan Luthers kritik av den katolska kyrkan jämföras med nutida kritik av institutioner? Hur?
- C. Vad innebär det att förändra en tradition eller tro, och vilka risker är förknippade med det?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ombeds att skapa en poster som sammanfattar Luthers huvudsakliga idéer och deras påverkan. Dessa affischer ska innehålla illustrationer, viktiga citat från källor och grupplärande om reformationens konsekvenser. Varje grupp presenterar sedan sin poster för klassen, vilket främjar både visuell inlärning och diskussion över ämnet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var Martin Luthers 95 teser? | En lista med klagomål mot den katolska kyrkan. |
Vilka konsekvenser fick reformationen? | Utveckling av protestantism och religiösa konflikter i Europa. |
Hur spreds Luthers idéer? | Genom boktryckarkonsten och munna traditioner. |
Korta konsekvenser för kvinnornas roll under reformationen? | Kvinnors position i samhället började förändras och de fick mer rådighet i religiösa frågor. |
Hemuppgift
Som hemuppgift skall eleverna skriva en kort uppsats där de reflekterar över hur Luthers idéer kan tillämpas på nutida sociala och politiska frågor. De ska belysa en specifik fråga, diskutera Luthers idéer och ge en personlig reflektion på 1-2 sidor.
Citat
“Det är en god gärning att stå upp för det man anser är rätt.” – Martin Luther. Detta citat sammanfattar Luthers mod att ifrågasätta etablerade normer och har stor betydelse i diskussionen om individens rätt att ifrågasätta och söka sanningen.