Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a1
Tema: Renässansen: Medicinska framsteg
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Renässansen och dess betydelse för medicinska framsteg. | Eleven kan redogöra för viktiga medicinska framsteg under renässansen och hur dessa påverkade människors livsvillkor. Eleven kan också ge exempel på centrala personer som bidrog till dessa framsteg. |
[Gy11, Historia 1a1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till renässansen (10 min)
- Ge en översikt av renässansens tidsperiod och kännetecken.
- Diskutera hur renässansen ledde till medicinska framsteg.
- Introducera viktiga individer, som Andreas Vesalius.
- Använd visuell media för att illustrera medicinska framsteg.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela upp klassen i grupper och ge varje grupp en specifik medicinsk framsteg att diskutera.
- Grupperna ska identifiera dess betydelse för samhälle och kultur.
- Varje grupp förbereder en kort presentation av sina resultat.
- Diskutera som klass hur dessa framsteg förändrade människans syn på kropp och hälsa.
3. Individuell reflektion (15 min)
- Ge eleverna tid att skriva ner sina tankar om hur medicinska framsteg under renässansen påverkar deras eget liv idag.
- Diskutera dessa i par för att utforska olika perspektiv.
- Sammanfatta reflektionerna i helklass.
4. Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Gå igenom vad som har lärts under lektionen.
- Fråga eleverna om de har några frågor eller funderingar.
- Introducera hemuppgiften och förklara förväntningar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Medicinsk vetenskap under renässansen: En fördjupning i hur medicinsk kunskap utvecklades och förändrades från medeltiden till renässansen, med särskilt fokus på anatomiska studier och metoder.
- Betydande personer: Utforska personligheter som Andreas Vesalius och deras bidrag till medicinsk praktik och teori.
- Källkritik av historiska källor: Lär elever medvetenhet om källkritik och vikten av att förstå historiska källor i sitt sammanhang.
- Renässansens påverkan på nutid: Diskutera hur medicinska framsteg fortsätter att påverka dagens samhälle och hälso- och sjukvårdssystem.
- Relationen mellan vetenskap och religion: Reflektera över hur vetenskapliga framsteg under renässansen ibland stred emot religiösa dogmer och hur detta formade samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Anatomi | Studiet av kroppens struktur och organisation. | Från grekiska “anatome” som betyder “att skära upp.” |
Renässans | Tidsperiod av kulturell och intellektuell uppvaknande i Europa från 1400-talet. | Från franska “renaissance” som betyder “återfödelse.” |
Källkritik | Processen att granska och bedöma källors trovärdighet och relevans. | Sammansatt av “källa” och “kritik.” |
Diskussionsfrågor
A. Hur tror ni att medicinska framsteg under renässansen har format vår syn på hälsa idag?
B. På vilket sätt tror ni att vetenskap och religion kan samarbeta och krocka i dagens samhälle?
C. Vilka etiska frågor kan uppstå när nya medicinska behandlingar introduceras i vård av patienter?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i grupper om 3-4 och skapa en kort presentation eller affisch om en specifik medicinsk upptäckte från renässansen. De ska inkludera information om upptäckten, dess skapare, samt dess betydelse för medicinsk vetenskap och samhälle. Grupperna ska presentera sina affischer för klassen, och det skapar en dialog om varje upptäckts unika bidrag.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är renässansens kännetecken? | Förnyelse av kultur och vetenskap, fokus på humanism. |
2. Vem var Andreas Vesalius? | En viktig anatom som bidrog till förståelsen av människokroppen. |
3. Vad innebar källkritik? | Att bedöma källors tillförlitlighet och relevans. |
4. Ge ett exempel på en medicinsk framsteg från renässansen. | Utveckling av anatomiska teckningar. |
5. Hur påverkade renässansen människors syn på kropp och hälsa? | Ökad förståelse för fysiologi och sjukdomars orsaker. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 A4-sidor) där de väljer ett medicinskt framsteg från renässansen och beskriver dess betydelse för dåtidens samhälle samt hur det har påverkat dagens medicin. Uppsatsen ska inkludera källor och reflektioner över hur samhället kan reagera på medicinska framsteg.
Citat
*“Att lära sig är som att segla mot strömmen, om man inte framåt, så drivs man bakåt.”* – Laozi, **cirka 600 f.Kr.** Detta citat belyser vikten av att alltid sträva efter kunskap och förståelse, något som var centralt under renässansen, precis som idag.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.