Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Analys av tidiga fotografier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till tidiga fotografier (10 min)
- Presentera föreställningar kring tidiga fotografier och deras plats i historien.
- Diskutera betydelsen av fotografi som historisk källa.
- Ge exempel på kända tidiga fotografer och deras verk.
- Ställ frågor för att få eleverna att tänka kring hur bilder påverkar vår förståelse av historia.
2. Analys av bilder (15 min)
- Dela ut ett urval av tidiga fotografier till eleverna.
- Be eleverna arbeta i grupper för att analysera bilderna.
- Fokusera på bildens komposition, motiv och eventuella budskap.
- Använd en mall för att strukturera deras analys.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Samla eleverna för att diskutera sina analyser av de tidiga fotografierna.
- Ställ frågor för att engagera eleverna och få dem att dela sina perspektiv.
- Diskutera hur bilderna kan förändra vår uppfattning om historiska händelser.
- Uppmuntra eleverna att värdera källorna i relation till nutida fotografier.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Be eleverna sammanfatta vad de lärt sig om tidiga fotografier som historiska källor.
- Diskutera betydelsen av att vara källkritisk när man studerar bilder.
- Fånga elevernas reflektioner om den påverkan fotografi har på vårt historiska minne.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Källkritik: Förståelse för vad källkritik innebär och hur det tillämpas på fotografier som historiska dokument.
- Historia och bild: Hur bilder kan förstärka eller modifiera vår förståelse av historiska händelser.
- Fotografins utveckling: En översikt av hur fotografi har förändrats över tid och dess inverkan på samhället.
- Representationsfrågor: Diskussion om hur olika grupper framställs i historiska bilder.
- Ändrade perspektiv: Betydelsen av att se på historiska händelser ur olika synvinklar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Fotografi | En bild skapad genom att fånga ljus på en ljuskänslig yta. | |
Källkritik | En metod för att granska och värdera källmaterials trovärdighet. | |
Representation | Hur något framställs eller symboliseras i en bild eller text. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar fotografiers representation av olika grupper vår förståelse av historia?
- B. Kan vi verkligen lita på bilder? Vilka faktorer bör vi överväga innan vi accepterar bilder som “sanning”?
- C. Hur kan våra egna fördomar och uppfattningar forma hur vi tolkar bilder från det förflutna?
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna skapa ett eget collage av tidiga fotografier och moderna tolkningar av historiska händelser. De kommer att få i uppdrag att välja ett historiskt tema som de är intresserade av och leta efter fotografier som representerar detta tema. Genom att kombinera gamla och nya bilder, kan de argumentera för eller emot de skillnader de ser. Gruppen ska sedan presentera sitt collage och diskutera vilka kulturella och sociala betydelser de ser i sina val.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad skiljer ett foto från en målning när det gäller historisk dokumentation? | Fotografier är oftast mer realistiska medan målningar kan innehålla artistiska tolkningar. |
Hur kan vi avgöra om ett foto har manipulerats? | Genom att granska metadata och analysera bilden för inkonsekvenser. |
Vad säger bilder om sociala normer i det förflutna? | Bilder kan avslöja mycket om tidens värderingar och syn på olika grupper. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort analys (1-2 sidor) av ett tidigt fotografi som de väljer. De ska beskriva bilden, kontextualisera den inom sin historiska tid och reflektera över dess meddelande och hur det kan relateras till nutida frågor. De ska också inkludera en källkritisk analys av hur bilden kan påverka vårt perspektiv på historia.
Citat
_*”En bild säger mer än tusen ord.”*_ – Fred R. Barnard (1921). Detta citat belyser vikten av visuell representation och hur bilder kan överföra känslor och budskap på ett sätt som ord ibland inte kan. I vår lektion undersöker vi hur fotografier kan forma våra uppfattningar om historien.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.