Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller Kurs: Historia 1a2
Tema: Franska revolutionen: Idéer och kaos
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till den Franska revolutionen (10 min)
- Presentera de centrala händelserna i den Franska revolutionen.
- Diskutera varför revolutionen var viktig för Europa och resten av världen.
- Ge en översikt över tidslinjen för revolutionen.
- Förklara begrepp som “liberté, égalité, fraternité”.
2. Grupper och diskussion (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper.
- Tilldela varje grupp en specifik aspekt av revolutionen att analysera (exempelvis: orsaker, viktiga händelser, effekter).
- Instruera grupperna att diskutera sitt ämne och förbereda en kort presentation.
- Övervaka och vägled diskussionerna, ställ frågor för att få dem att tänka djupare.
3. Presentationer av grupperna (15 min)
- Varje grupp presenterar sina analyser av sin tilldelade aspekt.
- Uppmuntra frågor och diskussion efter varje presentation.
- Ge konstruktiv feedback på presentationerna.
- Sammanfatta vad som har diskuterats.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Diskutera den långsiktiga påverkan av den Franska revolutionen.
- Fråga eleverna hur de tror att dessa idéer fortfarande är relevanta idag.
- Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från lektionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Revolutionens orsaker: Diskutera de sociala, ekonomiska och politiska faktorer som ledde till revolutionen, såsom ojämlikhet och missnöje med monarkin.
- Nyckelhändelser: Gå igenom viktiga händelser som Stormningen av Bastiljen, Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter och avrättningen av Ludvig XVI.
- Revolutionens konsekvenser: Utforska de förändringar i maktstrukturer, infrastruktur och samhälle som följde revolutionen.
- Idéer om frihet och rättvisa: Analysera hur Franska revolutionens idéer har påverkat senare rörelser och moderna demokratier.
- Historiska perspektiv: Diskutera hur olika grupper (adeln, bönder, urbana arbetare) såg revolutionen och dess effekter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Revolution | En plötslig, radikal förändring i politiska maktstrukturer eller sociala och ekonomiska system. | Från latinets “revolutio” som betyder “återvända” eller “snurra runt”. |
Liberté | Franska för “frihet”, ett centralt tema under den Franska revolutionen. | Från franska, ursprungligen av latinskt ursprung “libertas”. |
Jakobiner | Medlemmar av en politisk avdelning i Frankrike under revolutionen, kända för sina radikala idéer. | Från namnet på deras klubblokal, Jacobinsklostret i Paris. |
Diskussionsfrågor
- A. Tror du att revolutionsidéerna fortfarande är relevanta idag? Hur kan vi se detta i nutid?
- B. Vilka risker finns det med revolutioner? Kan de leda till positiva eller negativa resultat?
- C. Hur kan historia användas för att lära oss om våra nuvarande samhällsproblem?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skriva en kort dramatisk scen som utspelar sig under den Franska revolutionen. De ska involvera historiska karaktärer och händelser, och visa hur olika perspektiv på revolutionen kan påverka personliga berättelser. Skrivandet ska följas av en presentation inför klassen där grupperna framför sina scener. Detta ger eleverna möjlighet att arbeta kreativt och fördjupa sin förståelse av den historiska kontexten.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad var en av de främsta orsakerna till den Franska revolutionen? | Ojämlikhet och missnöje med monarkin. |
2. Vilka var Jakobinerna? | Radikala medlemmar av den franska politiska klubben under revolutionen. |
3. Vad syftade “liberté, égalité, fraternité” på? | Idealen om frihet, jämlikhet och broderskap. |
4. Nämn en viktig händelse under revolutionen. | Stormningen av Bastiljen. |
5. Hur påverkade revolutionen andra länder? | Idéerna om frihet och demokrati spreds. |
6. Vem var Ludvig XVI? | Fransk kung under revolutionen. |
7. Vad var Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter? | En viktig text som definierade rättigheter under revolutionen. |
8. Vilka konsekvenser fick revolutionen för Frankrike? | Stabilisering av de demokratiska principerna och förändring i maktstrukturer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en uppsats om en specifik händelse under den Franska revolutionen. Uppgiften ska vara mellan 2-3 sidor lång (A4) och innehålla en analys av händelsens betydelse och konsekvenser.
Citat
“Krig är inget annat än våldets fortsättning med andra medel.” – Carl von Clausewitz, 1832. Citatet kopplar till den franska revolutionen genom att belysa hur förändringar ofta medför våld och konflikter, något som var tydligt under revolutionens turbulenta tid.