Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Franska revolutionen: Idéer och kaos
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i kursen ska behandla centrala frågor kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv, särskilt i relation till den Franska revolutionen. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder, samt för olika tolkningar av dem. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till den Franska revolutionen (10 min)
- Ge en översikt av händelserna som ledde fram till revolutionen.
- Diskutera viktiga idéer som jämlikhet och broderskap.
- Presentera centrala aktörer såsom Robespierre och Louis XVI.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper kring ämnet.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper om 4-5.
- Ge varje grupp en speciell aspekt av revolutionen att diskutera.
- Låt grupperna presentera sina tankar kort för klassen.
- Reflektera över hur dessa idéer togs emot då och nu.
3. Källanalys (15 min)
- Ge eleverna olika historiska dokument relaterade till revolutionen.
- Lär dem att granska källorna utifrån källkritiska metoder.
- Diskutera hur olika tolkningar av källorna kan ge olika perspektiv.
- Sammanfatta vad de lärt sig om källkritik relaterat till historien.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla klassens tankar kring hur revolutionen påverkar nutida samhällen.
- Diskutera relevansen av idéerna från den Franska revolutionen idag.
- Berätta om nästa lektion där vi går djupare in i konsekvenserna av revolutionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Jämlikhet som idé: Den Franska revolutionen förespråkar jämlikhet vilket har påverkat framtida demokratirörelser.
- Revolutionens konsekvenser: Det är viktigt att förstå hur revolutionen ändrade det politiska landskapet i Europa.
- Rolig fakta: Robespierre trodde på skräckväldet som en nödvändighet under revolutionen.
- Externa perspektiv: Hur såg andra länder på den Franska revolutionen?
- Kvinnans roll: Kvinnor deltog aktivt i revolutionen men deras rättigheter förblev ofta ignorerade.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Revolution | En radikal förändring eller omvälvning i ett samhälle eller system. | Från latin “revolutio” som betyder “att vända tillbaka”. |
Jämlikhet | Principen att alla människor har samma rättigheter och skyldigheter. | Från franska “égalité”, som härstammar från latin “aequalitas”. |
Skräckvälde | En tid av terror och repression under en revolution där motståndare förföljs. | Från latin “terror” som betyder skräck. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad innebär det att människor kämpar för sina rättigheter och hur skiljer sig detta mellan olika tidsperioder?
- B. Hur kan vi se likheter mellan den Franska revolutionen och nutida protester för demokrati?
- C. Vilka är de moraliska konsekvenserna av att använda våld i kampen för jämlikhet?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får designa en affisch som representerar idéerna från den Franska revolutionen. De får använda färgglada bilder, citat från revolutionen, och även egna omskrivningar av vad idéerna om jämlikhet och frihet innebär idag. Illustra de historiska händelser som inspirerade deras affischer. Varje grupp presenterar sin affisch för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad var orsaken till den Franska revolutionen? | Orsaken var bland annat social oro, ekonomisk missnöje och politisk förtryck. |
2. Vilka idéer förespråkade revolutionärerna? | De förespråkade idéer om jämlikhet, frihet och broderskap. |
3. Vad var skräckväldet? | En period av omfattande förföljelse av motståndare till revolutionen. |
4. Hur påverkade revolutionen andra länder? | Den inspirerade andra revolutioner och demokratiska rörelser globalt. |
5. Vad hände med kungafamiljen under revolutionen? | Kungafamiljen arresterades och avrättades. |
Hemuppgift
En hemuppgift skulle kunna vara att eleverna skriver en kort essä (2-3 sidor, A4) om hur den Franska revolutionen påverkat deras egna samhällen. De får välja ett specifikt land eller region och undersöka de specifika effekterna.
Citat
“Makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut.” – Lord Acton, 1887. Detta citat belyser farorna med makt och hur det kan påverka även de mest upplysta ledarna, något vi såg under den Franska revolutionen.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.