Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Imperialism: Mission och religion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till imperialism (10 min)
- Diskutera vad imperialism innebär.
- Ge exempel på länder som var inblandade i imperialism.
- Fråga eleverna om de känner till några speciella händelser kopplade till imperialism.
- Presentera en kort historik kring imperialism och dess orsaker.
2. Mission och religion (15 min)
- Förklara hur religion användes för att legitimera imperialism.
- Ge exempel på missionärer som reste till koloniserade länder.
- Diskutera skillnader i religiösa motiv mellan olika länder.
- Be eleverna reflektera över hur religion påverkade lokal befolkning.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en uppgift att diskutera.
- Fråga grupperna hur de tror att missionens mål påverkade de koloniserade länderna.
- Be varje grupp sammanfatta sina tankar och presentera för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från undervisningen.
- Be eleverna reflektera över lärdomar de tagit med sig från lektionen.
- Öppna upp för frågor och diskussioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Imperialismens drivkrafter. Förståelse för varför länder strävar efter imperialistiska ambitioner och de ekonomiska, politiska och sociala faktorer som spelar in.
- Missionärernas roll. Hur missionärer bidrog till spridning av religion och västerländska värderingar, samt deras påverkan på kulturella aspekter.
- Kulturmöten. Kulturella kollisioner och hur dessa format samhällen under och efter kolonitiden.
- Kolonialismens konsekvenser. Vilka effekter kolonialismen haft ur ett långsiktigt perspektiv för både koloniserade och koloniserande länder.
- Historisk analys och källkritik. Vikten av att kritiskt granska källor och tolka dem i sitt historiska sammanhang.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Imperialism | Politisk och ekonomisk dominans av ett land över ett annat. | Från latinska ordet “imperium” vilket betyder makt eller herravälde. |
Mission | Uppdrag att sprida en viss tro, ofta inom religion. | Från latinska “missio” som betyder utskickande eller sändande. |
Kulturkollision | Konflikt mellan olika kulturer, ofta till följd av möten mellan olika grupper. | Ingen specifik etymologi, men ordet “kultur” kommer från latin “cultura”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkade missionärernas arbete de lokala kulturerna? Var det mest positivt eller negativt?
- B. Kan imperialismens arv ses i dagens samhälle? Hur?
- C. Vilka paralleller kan dras mellan historia och nutid när det gäller makt och religion?
Aktivitet
Som ett praktiskt moment kan eleverna skapa en affisch som visar på ett maktsystem mellan ett koloniserat land och ett kolonialiserande land. De ska använda källor för att motivera sina val av bilder och text. Affischerna kommer att granskas i en utställning där varje elev berättar om sin skapelse och diskuterar den med sina klasskamrater. Aktiviteten syftar till att fånga komplexiteten i imperialismen och dess effekter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är imperialism? | Politisk och ekonomisk dominans av ett land över ett annat. |
Vilken roll hade missionärer? | Spridning av religion och västerländska värderingar. |
Nämn en följd av kolonialismen? | Förändrade kulturer och samhällsstrukturer. |
Ge ett exempel på en källkritisk metod? | Bedömning av en källas trovärdighet och relevans. |
Hemuppgift
Eleverna ska förbereda en kort text (1-2 sidor A4) där de reflekterar över hur imperialismen påverkat dagens samhälle, med fokus på de kulturella och religiösa aspekterna. De ska använda minst tre källor för sin argumentation och följa den källkritiska metoden i sin analys.
Citat
”Historia är inte vad som hände, utan vad som skrivits om vad som hände.” – György Lukács, 1967. Detta citat framhäver vikten av att förstå hur historiska händelser dokumenterats och tolkats, vilket är centralt för att studera imperialism och dess effekt på kulturer.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.