Lektionsplanering
Redogörelse
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Imperialism: Mission och religion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel kolonialism och olika syn på människors värde och kulturell identitet. Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter och kulturella förändringar. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder tid och för olika tolkningar av dem. Eleven ger exempel på enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till imperialism (15 min)
- Förklara begreppet imperialism och dess historiska kontext.
- Diskutera varför länder sökte kolonier under 1800-talet.
- Ge exempel på länder som hade kolonier och hur de styrde dessa.
- Lyft fram naturresurser och marknadsbehov som drivande faktorer.
2. Mission och religion under kolonialtiden (15 min)
- Beskriv hur religion användes som ett verktyg för kolonisation.
- Diskutera organiserad missionsverksamhet och dess syften.
- Analysera dokument lagda av missionärer och dess betydelse.
- Reflektera över skillnader mellan religiösa och politiska motiv.
3. Källkritik och analys (10 min)
- Introducera metoder för källkritik, särskilt med fokus på historiska dokument.
- Ge exempel på primärkällor relaterade till imperialism och mission.
- Diskutera hur eleverna ska närma sig och tolka dessa källor.
- Lyft fram vikten av att förstå maktens perspektiv i historiska texter.
4. Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och ställ frågor för att klargöra förståelsen.
- Diskutera hur imperialism fortfarande påverkar dagens samhällen.
- Uppmuntra eleverna att dela med sig av sina insikter och personlig reflektioner.
- Avsluta med att ge exempel på nutida paralleller till imperialism.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Imperialismens definition: Förstå vad imperialism innebär och dess betydelse i historien.
- Koloniala makter: Att identifiera och lära känna de europeiska länder som var mest aktiva i kolonisation.
- Missionens roll: Att utforska hur religion och missionärers arbete påverkade koloniserade samhällen.
- Källkritik: Vikten av att kritiskt granska källor och dess förmåga att påverka historisk berättelse.
- Samband idag: Att reflektera kring effekterna av kolonialism och mission på nuvarande globala relationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Imperialism | Politik där ett land strävar efter att dominera andra länder. | Från latinets *imperium*, vilket betyder “makt” eller “kontroll”. |
Mission | Religiöst uppdrag att sprida sin tro. | Kommer från latinets *missio*, som betyder “sändning”. |
Koloni | Område som administreras av ett annat land. | Från latinets *colonia*, vilket betyder “bostadsområde” eller “kolonist”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar imperialismen dagens globala relationer?
- B. Vilken roll hade religion i den koloniala expansionen, och hur påverkar det fortfarande människor idag?
- C. Kan vi se moderna exempel på imperialistiskt beteende i nutid? Diskutera med exempel.
Aktivitet
Som lektionsaktivitet ska eleverna arbeta i grupper om 3-4 och skapa en tidslinje som visar de centrala händelserna under imperialismens tid. De ska inkludera viktiga länder, årtal och de konsekvenser dessa händelser hade för de koloniserade områdena. Eleverna uppmuntras att använda både digitala verktyg och fysiska material för att framställa tidslinjen. Varje grupp ska sedan presentera sin tidslinje för klassen, vilket utvecklar både deras samarbetsförmåga och presentationsteknik.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är imperialism? | Politik där ett land strävar efter att dominera andra länder. |
2. Vilka länder var mest aktiva i att kolonisera under 1800-talet? | Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Belgien och Portugal. |
3. Vad var syftet med missionsverksamheten under imperialismen? | Att sprida kristendomen och europeiska värderingar. |
4. Hur kan vi kritiskt granska historiska källor? | Genom att analysera författarens syfte, perspektiv och avsikt. |
5. Vilken påverkan hade kolonialismen på dagens samhällen? | En långvarig påverkan på kultur, ekonomi och internationella relationer. |
Hemuppgift
Till nästa lektion ska eleverna skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de väljer att antingen fokusera på en specifik kolonialmakt och dess strategi eller ta reda på hur missionärer påverkade de koloniserade kulturerna, med betoning på negativa och positiva aspekter. Uppsatsen ska baseras på minst tre olika källor, och de ska inkludera en källförteckning i slutet av arbetet.
Citat
“Den som inte lär av historien är dömd att upprepa den.” – George Santayana, 1905 Detta citat belyser vikten av att förstå historiska händelser för att undvika misstag i framtiden, vilket är centralt för den reflektion och diskussion kring imperialism och dess konsekvenser som vi har haft i denna lektion.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.