Lektion. Historia 1a2. Industrialiseringens miljöpåverkan. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1a2

Tema: Industrialiseringens miljöpåverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.

[Gy11, Historia 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat

(10 min)

  • Presentera temat för lektionen och kopplingar till tidigare lektioner.
  • Diskutera och klargöra vad eleverna redan vet om industrialiseringen.
  • Definiera vad miljöpåverkan innebär.
  • Ge exempel på specifika miljöproblem kopplade till industrialiseringen.
2. Gruppdiskussioner

(15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika aspekter av industrialiseringen att diskutera.
  • Varje grupp ska identifiera och redogöra för miljöpåverkan i samband med sin aspekt.
  • Grupperna diskuterar möjliga lösningar på de problem de har identifierat.
  • Sammanställningar görs efter diskussionen.
3. Presentationer

(15 min)

  • Varje grupp presenterar sina fynd för klassen.
  • Följ upp med frågor och diskussion kring varje presentation.
  • Uppmuntra elever att koppla sina insikter till moderna miljöfrågor.
4. sammanfattning

(10 min)

  • Sammanfatta lektionen och knyt an till hur industrialiseringen fortfarande påverkar miljön idag.
  • Diskutera vikten av att lära sig av historien för framtida miljöstrategier.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Industrialiseringens definition: Förstå vad industrialiseringen innebär och dess historiska tidpunkt.
  • Miljöpåverkan: Vilka är de direkta och indirekta miljöpåverkan av industrialiseringen?
  • Historiska exempel: Diskussion om hur olika länder hanterade miljöfrågor under industrialiseringen.
  • Moderna implikationer: Diskutera hur vi kan använda historien för att lösa nutida miljöfrågor.
  • Kritiskt tänkande: Vikten av att kritiskt granska källor och påståenden kring historia och miljö.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Industrialism Ekonomiskt system där industriproduktion är centralt. Från franska “industrialisme”.
Miljöpåverkan Effekterna av mänsklig aktivitet på natur och miljö. Från svenska ordet “miljö” och “påverkan”.
Demokratisering Processen att införa demokratiska principer och styrelseformer. Från grekiska “demokratia”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi lära oss av historiska miljöproblem för att lösa nutida problem?
  • B. Vilka ansvarsområden har företag idag för att minska sin miljöpåverkan?
  • C. På vilket sätt ska regeringar agera för att skydda miljön i framtiden?

Aktiviteter

Eleverna ska genomföra en praktisk aktivitet där de får simulera beslut som företag gör under industrialiseringen. De ska skapa en lista på fördelar och nackdelar och diskutera resultatet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad var industrialiseringen? En period av stor förändring där produktion övergick från hantverk till maskinproduktion.
Nämn en miljöpåverkan av industrialiseringen. Föroreningar av luft och vatten.
Vilka lösningar finns idag för att minska miljöpåverkan? Användning av förnybara energikällor.
Hur har ojämn resursfördelning påverkat industrialiseringen? Det har lett till sociala och ekonomiska orättvisor.
Vad kan historia lära oss om framtida miljöproblem? Vikten av att agera tidigt och tänka på hållbarhet.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en kort essay om hur industrialiseringen har påverkat deras lokala miljö. De ska även ge förslag på nuvarande praktik och politik som kan implementeras för att rätta till detta.

Citat

“Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein (1930). Detta citat knyter an till hur viktig kritisk reflektion och innovation är för att hantera miljöutmaningar.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp