Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Källanalys: Politiska pamfletter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till politiska pamfletter (10 min)
- Presents kort vad en politisk pamflett är och dess historiska betydelse.
- Diskutera exempel på kända pamfletter och deras påverkan på samhälle och politik.
- Förklara vikten av källkritik när man arbetar med historiska dokument.
- Ge exempel på frågor som man kan ställa till en pamflett för att analysera dess innehåll.
2. Grupparbete med källanalys (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en politisk pamflett att analysera.
- Gruppen ska identifiera författaren, syftet och målgruppen för pamfletten.
- Diskutera dess historiska kontext och påverkan på det politiska klimatet.
- Varje grupp ska sammanfatta sina fynd på ett papper.
3. Presentation av gruppresultat (15 min)
- Varje grupp presenterar sin pamflett och analys inför klassen.
- Diskutera likheter och skillnader mellan pamfletternas budskap och syften.
- Uppmuntra frågor och diskussion från övriga elever.
4. Reflektion och utvärdering (5 min)
- Avsluta lektionen med en gemensam reflektion om vad eleverna lärt sig om politiska pamfletter.
- Fråga eleverna hur dessa kan relateras till dagens politiska klimat.
- Ställ frågor för att få eleverna att tänka kritiskt om källmaterial.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Politiska pamfletter: Lär dig om vad som kännetecknar en politisk pamflett och dess historia, inklusive kända exempel från olika tidsperioder.
- Källkritik: Förstå hur man kritiskt går igenom källor, inklusive att identifiera författare och avsikter.
- Historisk kontext: Analysera hur historiska händelser påverkat utformningen av politiska pamfletter.
- Samhällsåsikter: Diskutera hur pamfletter formar och speglar samhällsutvecklingen och åsikter.
- Diskussionstekniker: Utveckla förmågan att diskutera och debattera politiska frågor i grupp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Pamflett | En kort tryckt skrift som argumenterar för en specifik åsikt eller uppmaning, ofta politisk. | Från franskans “pamphlet”, som i sin tur kommer från latinets “pamphilus”. |
Källkritik | Systematisk granskning av en källa för att bedöma dess trovärdighet och relevans. | En sammansättning av “källa” och “kritik”. |
Samhällspåverkan | Inverkan eller förändring av samhällsstrukturer och normer baserat på offentliga utspel eller debatter. | Det svenska ordet “samhället” och “påverkan”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur har politiska pamfletter påverkat samhällsopinionen genom historien?
- B. Vilken roll spelar källkritik i vår förståelse av historiska dokument?
- C. Kan vi se liknande mönster i dagens politiska debatt som de vi ser i historiska pamfletter?
Aktivitet
Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppdrag att skapa sin egen politiska pamflett. De ska bestämma syfte och målgrupp och bidra med text och bilder som framhäver deras budskap. Detta ska redovisas i slutet av lektionen och grupperna ska diskutera sin skapelse med de övriga.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är en pamflett? | En kort, oftast enbladig skrift som förespråkar en mening eller åsikt. |
Vad innebär källkritik? | Att kritiskt granska och värdera källor för att bedöma deras trovärdighet. |
Ge exempel på källor som kan bedömas källkritiskt. | Böcker, artiklar, nyhetsinslag och politiska pamfletter. |
Varför är det viktigt att värdera källor? | För att förstå vilken information som är trovärdig och relevant. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort essä på 1-2 A4-sidor om en av de pamfletter de analyserat under lektionen. De ska utföra en källkritisk analys av denna pamflett och diskutera dess påverkan på den historiska kontexten.
Citat
”Det är inte vad vi inser som gör att vi ändrar världen, utan vad vi verkligen tror.” – Peter Drucker, 1994. Detta citat kopplar an till lektionen genom att belysa vikten av att förstå och kritiskt analysera källor för att påverka vårt samhälle.