Lektion. Historia 1a2. Källanalys: Politiska pamfletter. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1a2

Tema: Källanalys: Politiska pamfletter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, exempelvis befolkningsutveckling, statsbildning och jordbrukets utveckling. Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial utifrån källkritiska kriterier och metoder.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.

[Gy11, Historia 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till källanalys (10 min)
  • Förklara vad källkritik är och varför det är viktigt i historieforskning.
  • Ge exempel på olika typer av källor, med fokus på politiska pamfletter.
  • Diskutera skillnader mellan primära och sekundära källor.
  • Presentera de källkritiska kriterierna: äkthet, tid, beroende och tendens.
2. Genomgång av politiska pamfletter (15 min)
  • Ge en översikt över politiska pamfletters roll i historiska sammanhang.
  • Analysera ett par utvalda pamfletter i klassen.
  • Diskutera vad texterna säger om de politiska förhållandena vid tidpunkten.
  • Tilldela eleverna att förbereda egna analyser av andra pamfletter.
3. Gruppdiskussion och analys (15 min)
  • Dela in eleverna i smågrupper och låt dem analysera en politisk pamflett.
  • Be grupperna diskutera textens syfte och målgrupp.
  • Uppmuntra eleverna att använda källkritiska kriterier i sin diskussion.
  • Varje grupp presenterar sina analyser för klassen.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och diskutera vad eleverna har lärt sig.
  • Fråga vad som överraskade dem mest i analysen av pamfletterna.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor kring källkritik och källanalys.
  • Introducera hemuppgifter för att fördjupa kunskapen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Källkritikens grunder: Eleverna ska förstå källkritikens betydelse och de faktorer som påverkar källors pålitlighet.
  • Politisk historia: Dela kunskap om viktiga politiska händelser och hur pamfletter har använts för att påverka opinionen.
  • Analysmetoder: Utveckla förmågan att analytiskt läsa och tolka texter, specifikt politiska pamfletter.
  • Grupparbete: Främja samarbete och diskussion för att starka elevernas insikter och förståelse genom dialog.
  • Presentationsteknik: Förbättra elevernas förmåga att presentera sina analyser och insikter muntligt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Källkritik Metoden att kritiskt bedöma källors tillförlitlighet. Kommer från latinets “census” som betyder att bedöma eller värdera.
Politisk pamflett En kort text som syftar till att informera eller påverka åsikter i politiska frågor. Kommer från franskans “pamphlet”, en liten broschyr eller skrift.
Analys En detaljerad granskning av något för att förstå dess komponenter. Kommer från grekiskans “analusis”, vilket betyder att bryta ner i delar.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar politiska pamfletter den allmänna opinionen och beslut inom ett samhälle?
  • B. Vilka etiska frågor kan uppstå i samband med att använda källor som är partiska?
  • C. Hur kan vi säkerställa att våra källor är pålitliga när vi gör forskning i historien?

Aktivitet

Eleverna får välja en politisk pamflett av betydelse och göra en djupgående analys. De ska identifiera textens syfte, målgrupp, och vilka retoriska medel som används. Eleverna ska presentera sina analyser för klassen och diskutera hur pamfletten speglar sin tids politiska klimat. Aktiviteten syftar till att utveckla både analysförmågor och muntlig presentationskompetens.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är källkritik? Metoden att kritiskt granska källor för att bedöma deras pålitlighet.
2. Ge ett exempel på en politisk pamflett. Exempelvis “Folkets röst” från 1800-talets Sverige.
3. Vad innebär primärkälla? En originalkälla som skapas under den tidsperiod den beskriver.
4. Nämn något källkritiskt kriterium. Äkthet, tendens, tid, beroende.
5. Hur ska vi förhålla oss till källor som verkar partiska? Vi måste granska deras avsikter och syften noggrant.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en politisk pamflett och skriva en analys av den. De ska använda källkritiska kriterier för att bedöma källans tillförlitlighet. Analysen ska vara 2 sidor lång (A4) och inkludera en diskussion om pamfletten påverkan på den aktuella tiden.

Citat

”Den som kontrollerar förflutna kontrollerar framtiden.” – George Orwell, 1949. Detta citat belyser vikten av att förstå och granska historiska källor i dagens samhälle för att forma vår framtid.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp