Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Källkritik: Brev och dagböcker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv, källkritisk granskning och tolkning av historiska källor. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Eleven ger exempel på källmaterial och förklarar översiktligt deras relevans. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till källkritik (10 min)
- Förklara vad källkritik innebär och dess betydelse i historisk forskning.
- Diskutera olika typer av källor, t.ex. brev och dagböcker.
- Presentera källkritiska kriterier som tidsbegränsning, trovärdighet och syfte.
- Ge exempel på hur källor kan tolkas olika beroende på perspektiv.
2. Grupparbete med källor (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem olika brev och dagböcker att analysera.
- Skapa frågor som ska besvaras utifrån materialet.
- Be grupperna att diskutera källornas trovärdighet och syfte.
- Ta fram eventuella svårigheter i tolkningar och relevansen av källorna.
3. Presentation av analyser (15 min)
- Varje grupp presenterar sin analys och sina slutsatser för klassen.
- Diskutera skillnader och likheter mellan gruppernas tolkningar.
- Reflektera över vad eleverna lärt sig från andra grupper.
- Sammanfatta lektionen och dess betydelse för förståelse av historiska processer.
4. Avslutande diskussion (5 min)
- Sammanfatta källkritikens roller i att förstå historia.
- Diskutera hur denna process kan tillämpas i elevernas eget arbete.
- Ge utrymme för frågor och funderingar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Källkritikens betydelse: Förståelsen av att historiska källor kan vara vinklade och hur detta påverkar historisk kunskap.
- Typer av källor: Känna till skillnader mellan primära och sekundära källor samt deras inneboende värde och begränsningar.
- Analyser av brev och dagböcker: Kunna genomföra och kritiskt analysera personliga källor som belyser historiska situationer.
- Tidsaspekt: Betydelsen av källans tid och kontext för dess tolkning och användning inom historiografi.
- Perspektiv och tolkning: Insikt i hur olika perspektiv kan ge olika tolkningar av samma händelse.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Källkritik | Metodik för att bedöma en källas tillförlitlighet och värde. | Från latinets “critica”, som betyder bedömning. |
Brev | Skriftlig kommunikation mellan individer, ofta av personlig natur. | Kommer från latinets “brevi” som innebär kort. |
Dagbok | Personlig skrift där en individ registrerar sina tankar och händelser dag för dag. | Från “dag” och “bok”, vilket innebär en bok för att registrera dagar. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi avgöra om ett brev är en tillförlitlig källa för historiska händelser?
- B. Vilka faktorer påverkar hur vi tolkar en dagbok från en historisk period?
- C. Hur kan olika perspektiv och erfarenheter påverka vår förståelse av historia?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i grupper för att analysera ett brev eller en dagbok som beskrivs i lektionen. Varje grupp ska identifiera källans syfte, avsändare och mottagare, samt diskutera hur dessa faktorer bidrar till att förstå innehållet. De ska också reflektera över eventuella bias och hur dessa kan påverka tolkningen av materialet.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är källkritik? | En metod för att bedöma källors tillförlitlighet. |
2. Namnge två typer av källor. | Primära och sekundära källor. |
3. Förklara vikten av källans tid. | Tidsaspekten kan påverka dess relevans och tolkning. |
4. Vilket perspektiv kan en historian källor ge? | Olika perspektiv kan framhäva olika tolkningar av en händelse. |
5. Hur påverkar bias en källa? | Bias kan förvränga information och leda till felaktiga tolkningar. |
Hemuppgift
Enligt lektionen ska eleverna skriva ett kort uppsats om hur de har använt källkritiska metoder för att analysera en vald källa, till exempel ett brev eller dagbok, och redogöra för sina slutsatser. Uppsatsen ska vara 2 A4-sidor lång.
Citat
”All historia är samtida historia.” – Eric Hobsbawm, 1994. Detta citat påminner oss om att vår förståelse av historiska händelser alltid är färgad av vår nutid och de perspektiv vi har.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.