Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 1a2. Kvinnors rättigheter och rösträtt. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1a2

Tema: Kvinnors rättigheter och rösträtt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.

[Gy11, Historia]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kvinnors rösträtt (10 min)
  • Presentera temat kvinnors rättigheter och betydelsen av rösträtt.
  • Diskutera kort historisk bakgrund och viktiga figurer i rörelsen.
  • Ställ frågor till eleverna för att aktivera deras förförståelse.
  • Visa korta videoklipp som illustrerar kampen för rösträtt.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper för diskussion.
  • Ge varje grupp ett specifikt ämne relaterat till kvinnors rättigheter.
  • Be grupperna sammanfatta sina diskussioner och förbereda en kort presentation.
  • Engagera grupperna i en klassdiskussion efter presentationerna.
3. Källkritik och analys (15 min)
  • Introducera begreppet källkritik och varför det är viktigt i historiska studier.
  • Analysera olika källor relaterade till kvinnors rösträtt.
  • Låt eleverna träna på att identifiera källors värde och relevans.
  • Diskutera hur historiska tolkningar kan variera.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från dagen.
  • Ställ öppna frågor för att stimulera fortsatt reflektion.
  • Informera om kommande uppgifter och prov på temat.
  • Ge eleverna möjligheter att dela sina insikter och tankar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kvinnors rösträtt och jämställdhet: En historisk översikt av hur kvinnor kämpade för sina rättigheter, inklusive rösträtt, under 1800- och 1900-talet. Fokus på viktiga händelser och personer i rörelsen.
  • Kritiskt tänkande: Att kunna diskutera och analysera historiska händelser och källor med kritiskt perspektiv. Detta inkluderar att ifrågasätta vem som skriver historien och varför.
  • Modern påverkan: Hur historiska händelser påverkar nuvarande rättigheter och normer kring jämställdhet.
  • Globala perspektiv: Jämförelser av kvinnors rättigheter i olika länder och hur dessa har utvecklats över tid. Diskussion om internationella rättigheter och organisationer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Rösträtt Rätten att delta i val och påverka beslut i samhället. Från svenskans “röst” och “rätt”.
Jämställdhet Principen om lika rättigheter och möjligheter för alla könen. Från “jämn” och “ställning”.
Källkritik Analys och bedömning av källors trovärdighet och relevans. Från “källa”, som refererar till ursprung, och “kritik”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka utmaningar står kvinnor fortfarande inför idag när det kommer till jämställdhet och rättigheter?
  • B. Hur kan historien om kvinnors kamp för rösträtt inspirera nuvarande och framtida generationer?
  • C. På vilka sätt påverkar samtida politik kvinnors rättigheter världen över idag?

Aktivitet

Ett konkret förslag på lektionsaktivitet är att genomföra en rollspelsaktivitet där eleverna får agera som olika historiska aktörer som deltog i kampen för kvinnors rösträtt. Eleverna kan dela in sig i grupper och förbereda presentationer om sina karaktärer och deras uppdrag. Detta ger dem möjlighet att leva sig in i historien och engagera sig aktivt i lärandet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad var en av de viktigaste händelserna i kampen för kvinnors rösträtt? Antagandet av 19:e tillägget i USA:s konstitution 1920.
Vilken betydelse hade suffragetterna? De förde fram kvinnors frågor och drev politiska kampanjer för rösträtt.
Hur har rösträtten för kvinnor förändrats globalt? Från att ha varit begränsad i de flesta länder till att idag vara allmänt accepterad.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats där de analyserar en specifik kvinna i rösträttsrörelsen, hennes bidrag och hur hennes arbete har påverkat dagens samhälle. Uppsatsen ska vara 3-4 sidor lång och innehålla minst tre källor. Detta arbete syftar till att ge djupare förståelse för individens betydelse i historiska sammanhang.

Citat

“Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan ditt samtycke.” – Eleanor Roosevelt, 1937. Detta citat betonar vikten av självaktning och makt, och hur individuella rättigheter är grundläggande för jämställdhet samt kvinnors kamp för rösträtt.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp