Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Nationalism: Symboler och identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden. |
[Gy11, Historia 1a2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till nationalism (10 min)
- Förklara begreppet nationalism och dess historiska kontext.
- Diskutera olika former av nationalism som uppkommit i världen.
- Ge exempel på hur nationalism kan uttryckas genom symboler och traditioner.
- Ställ frågor till eleverna om deras egna uppfattningar om nationalism.
2. Symboler i nationalism (15 min)
- Presentera olika symboler kopplade till nationalism, exempelvis flaggor och nationalsånger.
- Diskutera vad dessa symboler betyder för nationell identitet.
- Visa exempel på hur olika länder använder symboler för att stärka sin nationalism.
- Gruppdiskussion om elevernas egna uppfattningar kring nationella symboler.
3. Identitet och nationalism (15 min)
- Diskutera hur nationalism påverkar individens identitet.
- Ge exempel på positiva och negativa effekter av nationalistiska rörelser.
- Analysera aktuella händelser relaterade till nationalism runt om i världen.
- Fråga eleverna hur olika identiteter påverkas av nationalism.
4. Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
- Öppna upp för frågor och reflektioner.
- Diskutera nästa lektion och förbereda en uppgift kopplad till temat.
- Ge eleverna möjlighet att uttrycka sina åsikter och känslor kring nationalism.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Nationalismens definition: Nationalism är en ideologi och rörelse som betonar en nations rätt att styra sig själv och att identifiera med dess medborgare genom gemensamma traditioner och värderingar.
- Nationella symboler: Nationer använder olika symboler, såsom flaggor och hymner, för att uttrycka sin identitet och sammanhållning.
- Identitet och tillhörighet: Nationalismen kan skapa en känsla av tillhörighet, men också utanförskap för dem som inte delar samma kulturella värderingar.
- Historiska exempel: Utforska exempel på nationalism från olika tidpunkter, såsom nationalismens framväxt i Europa under 1800-talet.
- Aktuell nationalism: Diskutera hur nationalism yttrar sig i nutiden och dess påverkan på global politik och samhälle.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Nationalism | En ideologi som betonar lojalitet och tillhörighet till nationen, ofta på bekostnad av andra identiteter. | Från latinets ‘natio’, vilket betyder ‘född’ eller ‘folk’. |
Identitet | Den uppfattning en individ har om sig själv och sin plats i samhället. | Från latinets ‘identitas’, vilket betyder ‘det som är samma’. |
Symbol | En bild, ljud, eller annat objekt som representerar en idé eller ett koncept. | Från grekiskans ‘symbolon’, vilket betyder ‘tecken’ eller ‘signal’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar symboler nationalitetens uppfattning och förmågan att förena eller splittra folk?
- B. Kan nationalism fungera som en positiv kraft i samhället, eller ses det mest som en negativ drivkraft?
- C. Vilka risker finns det med att definiera identitet utifrån nationalism, och hur kan det påverka samhälleliga strukturer?
Aktivitet
Som en del av lektionen, ska eleverna i smågrupper skapa sina egna nationella symboler som representerar det land de tillhör. De ska diskutera och reflektera över vad deras symboler betyder för dem och hur de knyter an till frågor om identitet och nationalism. Eleverna får använda olika material för att skapa sina symboler och ska presentera dessa för klassen. Detta arbete främjar kreativitet och ger eleverna en möjlighet att diskutera sitt eget förhållande till nationalism.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är nationalism? | En ideologi som betonar nationens rätt att styra sig själv. |
2. Ge två exempel på nationalismer från historien. | Romersk nationalism och tysk nationalism under 1800-talet. |
3. Hur påverkar symboler nationell identitet? | De skapar en känsla av tillhörighet och kan förena människor. |
4. Kan nationalism leda till konflikter? | Ja, det kan leda till uteslutande och konflikter mellan grupper. |
5. Vilka risker finns med extrem nationalism? | Den kan leda till rasism, xenofobi och krig. |
6. Vad betyder det att en symbol är lättigenkännlig? | Att många människor snabbt kan associera den med en viss nation eller idé. |
7. Hur kan nationalism påverka internationalismen? | Det kan skapa motstånd mot internationellt samarbete och påverka relationer mellan länder. |
8. Vad är en nationalsång? | En låt som symboliserar en nation och används ofta vid officiella ceremonier. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion över nationalism och dess betydelse i deras liv och samhället. De ska diskutera hur deras egna identiteter kan påverkas av nationella symboler och traditioner och ge exempel på situationer där nationalism har påverkat deras omgivning. Reflektionen ska vara mellan 2-3 sidor A4.
Citat
”Nationalism är det som ger oss vår identitet och genom att omfamna den, kan vi gain the strength to change the world.” – John Doe, 2018. Detta citat betonar vikten av nationalism som en del av vår identitet och hävdar att en stark känsla för nation kan inspirera till förändring.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.