Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 1a2. Suffragettrörelsen och dess rötter. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1a2

Tema: Suffragettrörelsen och dess rötter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Olika historiska frågeställningar och förklaringar när det gäller långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, till exempel befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, på makt och på könsmönster. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet men också kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter. Långsiktiga historiska perspektiv på förändrade maktförhållanden och olika historiska förklaringar till dem. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden.

[Gy11, Historia 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till suffragettrörelsen (10 min)
  • Presentera temat suffragettrörelsen och dess historiska kontext.
  • Diskutera begreppet feminism och hur suffragettrörelsen kopplar till detta.
  • Ge en kort översikt av viktiga datum och händelser kopplade till rörelsen.
  • Förklara betydelsen av att rösta och hur det har påverkat samhället.
2. Källkritik (15 min)
  • Gå igenom hur man kan granska historiska källor.
  • Presentera några olika historiska källor om suffragettrörelsen.
  • Öva på att ställa frågor kring källornas trovärdighet och syfte.
  • Diskutera varför källkritik är viktigt i historieundervisningen.
3. Gruppen i fokus (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och låt dem diskutera olika perspektiv på suffragettrörelsen.
  • Ge varje grupp olika frågor att fokusera på, till exempel “Vilka var de mest inflytelserika suffragetterna?”
  • Be grupperna att sammanfatta sina diskussioner för klassen.
  • Diskutera resultaten från varje grupp i helklass.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Be eleverna att reflektera över vad de har lärt sig idag.
  • Diskutera hur suffragettrörelsen har påverkat dagens samhälle.
  • Introducera frågor för nästa lektion om hur rörelsen fortsätter att påverka samtida feminism.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och diskutera deras tankar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Suffragetternas kamp. Suffragettrörelsen var en politisk och social rörelse som kämpade för kvinnors rätt att rösta. Det är viktigt att förstå de metoder och strategier som användes av dessa kvinnor.
  • Rösträttens historia. Att kunna historien bakom rösträttens utvidgning ger eleverna en djupare förståelse för demokratiska processer och hur de har utvecklats över tid.
  • Kvinnors roll i samhället. Diskussion om hur kvinnor blev mer aktiva i samhällslivet och hur detta påverkade andra aspekter av samhället, inklusive utbildning och arbetsmarknad.
  • Global påverkan. Suffragettrörelsen var inte enbart en lokal phenomenon – dess påverkan sträckte sig över hela världen. Diskutera likheter och skillnader i olika länder.
  • Nutida feminism. Reflektera över hur suffragettrörelsen har bidragit till den moderna förståelsen av feminism och dess olika grenar.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Suffragett En kvinna som kämpade för kvinnors rösträtt, särskilt under tidigt 1900-tal. Kommer från latinets “suffragium” som betyder röst.
Rösträtt Rätten att delta i val genom att rösta. Kommer från svenska ordet “röst”, som har germanskt ursprung.
Feminism En rörelse som syftar till att uppnå politisk, social och ekonomisk jämlikhet mellan könen. Från franskans “féminisme”, myntat under 1870-talet.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur har suffragettrörelsen påverkat kvinnor i dagens samhälle?
  • B. Vilka motargument fanns mot kvinnors rösträtt under suffragettrörelsen, och hur kan vi bemöta dessa idag?
  • C. Vilka paralleller kan dras mellan suffragettrörelsen och dagens kamp för mänskliga rättigheter?

Aktivitet

Som aktivitet kommer eleverna att skapa ett kort presentation eller affisch som sammanfattar vad suffragettrörelsen handlade om. De får välja ett specifikt fokusområde, såsom en specifik person, en viss händelse eller kampen för rösträtt i ett annat land. Presentationen ska inkludera viktiga datum, koncept och hur detta område är relevant idag, och ska vara minst en A4-sida lång. Eleverna delas in i grupper för att uppmuntra samarbete och diskussion.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad var syftet med suffragettrörelsen? Att kämpa för kvinnors rösträtt.
Nämn en känd suffragett. Emmeline Pankhurst.
Vilka metoder använde suffragetterna för att få gehör? Protester, demonstrationer och hungerstrejker.
Vilket år fick kvinnor i Sverige rösträtt? 1921.
Hur ser dagens feminism ut i relation till suffragettrörelsen? Den bygger på kampen för lika rättigheter men utvidgar sig till andra frågor om jämlikhet och rättvisa.
Vilka argument användes mot kvinnors rösträtt? Kvinnor ansågs inte vara tillräckligt kompetenta att göra informerade val.
Hur har suffragettrörelsen format nutida politik? Genom att sätta fokus på kvinnors rättigheter och politiska deltagande.
Vad kan vi lära av suffragettrörelsen idag? Att aktivism och påtryckningar är avgörande för förändringar i politik och rättigheter.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflekterande essä om suffragettrörelsen. Essän ska inkludera deras personliga åsikter om rörelsens påverkan på dagens samhälle. Den ska vara 1-2 sidor lång och formuleras på ett sätt att tydligt demonstrera deras förståelse för ämnet.

Citat

”Suffrage is the least of our rights, and the greatest of our duties.” – Emmeline Pankhurst (1913). Detta citat belyser vikten av att aktivt delta i den demokratiska processen och påminner oss om att rösträtt är en grundläggande rättighet för alla medborgare.

Uppföljning

Eleverna ska besvara följande frågor nästa lektion:

  • Vad lärde du dig som överraskade dig idag?
  • Vilken del av lektionen tyckte du var mest intressant och varför?
  • Hur kan vi koppla suffragettrörelsen till dagens kamp för mänskliga rättigheter?

Modern Tillbaka-knapp