Lektion. Historia 1a2. Uppfinningar som förändrade världen. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Historia 1a2

Tema:

Uppfinningar som förändrade världen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll 1. Olika historiska frågeställningar och förklaringar kring långsiktiga historiska förändringsprocesser i ett kronologiskt perspektiv som speglar både kontinuitet och förändring, exempelvis befolkningsutveckling, statsbildning, jordbrukets utveckling och olika syn på människors värde, makt och könsmönster.
2. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, exempelvis migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet samt kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.
[Gy11, Historia 1a2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till uppfinningar som förändrade världen (15 min)
  • Inled med en diskussion om vad en uppfinning är och ge exempel på några kända uppfinningar genom historien.
  • Fråga eleverna om de kan nämna några uppfinningar som de tror har haft stor inverkan på samhället.
  • Beskriv hur tekniska och vetenskapliga framsteg har påverkat människors liv och samhällen.
  • Presentera kortfattat några viktiga uppfinningar inom områden som kommunikation, transport och medicin.
2. Grupparbete om specifika uppfinningar (20 min)
  • Indela klassen i grupper och ge varje grupp en specifik uppfinning att undersöka.
  • Grupperna ska diskutera uppfinningens betydelse, hur den påverkade samhället och dess utveckling.
  • Varje grupp förbereder en kort presentation om deras uppfinning.
  • Be grupperna inkludera både positiva och negativa konsekvenser av uppfinningen.
3. Presentation av grupparbeten (10 min)
  • Varje grupp presenterar sin uppfinning för klassen.
  • Diskutera efter varje presentation vad som var mest överraskande och vad eleverna lärde sig.
  • Ställ frågor och engagera klassen i diskussioner om uppfinningarnas påverkan.

Ämnesinnehåll

  • **Uppfinningar genom tiderna:** Eleverna ska lära sig om viktiga uppfinningar och deras uppfinnare.
  • **Historiska perspektiv:** Förstå hur dessa uppfinningar har påverkat olika tider och samhällen.
  • **Kritisk analys:** Diskutera konsekvenserna av uppfinningar, både positiva och negativa.
  • **Samband med nutid:** Relatera uppfinningar till aktuella tekniska framsteg och samhällsförändringar.
  • **Källkritik:** Utveckla förmågan att hantera och granska historiska källor som rör uppfinningar.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Uppfinning En ny skapelse eller en förbättring av något som redan finns, som verksamt bidrar till funktion eller användning. Från latin “invenire”, som betyder att upptäcka eller hitta.
Innovation Processen att förbättra eller förändra produkter, tjänster eller processer. Från latin “innovare”, som betyder att förnya.
Teknologi Praktisk tillämpning av vetenskap och matematik i skapande av verktyg och tekniska lösningar. Från grekiska “techne” (konst, hantverk) och “logia” (studie).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi se på uppfinningars roll i att forma det samhälle vi lever i idag? Diskutera med exempel.
  • B. Vilken uppfinning tror du har haft störst negativ påverkan på samhället, och varför?
  • C. I vilken utsträckning bör vi kontrollera eller reglera nya uppfinningar? Diskutera etiska dilemman.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att i grupper skapa en “uppfinnardagbok” där de skissar och beskriver sina egna idéer för framtida uppfinningar. De ska tänka på hur deras uppfinning skulle kunna lösa ett problem i samhället och reflektera över de potentiella konsekvenserna av det. Dagboken ska inkludera skisser, beskrivningar och en kort presentation om vad som inspirerade dem till deras uppfinning och dess tänkta påverkan på världen.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vilken uppfinning är mest betydelsefull för dig?
2. Har uppfinningar alltid positiva resultat? Ge exempel.
3. Hur påverkar uppfinningar kulturen?
4. Vilken uppfinning saknar vi i dagens samhälle?
5. Hur skulle livet se ut utan vissa viktiga uppfinningar?
6. Vilka är de största hindren för nya uppfinningar idag?
7. Hur kan vi använda historia för att förstå teknikens utveckling?
8. Vilken framtida uppfinning hoppas du på mest?

Hemuppgift

Eleverna ska välja en uppfinning de anser har haft stor effekt på samhället. De ska skriva en reflekterande text (2 A4-sidor) där de beskriver uppfinningen, dess uppfinnare, dess påverkan på samhället då och nu, och eventuella framtida konsekvenser den kan ha.

Citat

”Den bästa uppfinningen är den som löser fler problem än den skapar.” – Anonym

Detta citat belyser vikten av att beakta både de positiva och negativa konsekvenserna av uppfinningar, vilket är centralt i undervisningen kring uppfinningar och deras betydelse.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp