Lektion. Historia 1b. Den europeiska epokindelningen och dess historiska kontexter. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Historia 1b

Tema:

Den europeiska epokindelningen och dess historiska kontexter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt.
Betygskriterium (E) Eleven kan jämföra de olika tolkningarna och förordar en av dem. Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till europeisk epokindelning (10 min)
  • Presentera den europeiska epokindelningen och dess tidsperioder.
  • Diskutera vikten av dessa epoker i historisk kontext.
  • Ge exempel på hur olika kulturer har indelat sin egen historia.
  • Ställ öppna frågor för att stimulera klassdiskussioner.
2. Arbete med källor (15 min)
  • Dela ut olika historiska källor till studenterna.
  • Diskutera källkritiska metoder.
  • Ge exempel på hur man kan tolka källor olika.
  • Diskutera källornas relevans för nuvarande historiska diskussioner.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper.
  • Tilldela varje grupp en viss epok att diskutera.
  • Be grupperna diskutera och presentera sina insikter.
  • Fråga efter kopplingar mellan epoker och nutida händelser.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Be studenterna reflektera över vad de lärde sig.
  • Diskutera hur tidiga händelser formar vår nutid.
  • Ställ slutliga frågor för diskussion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Epoker i mänsklighetens historia. Det är viktigt att förstå skillnaderna och likheterna mellan olika epoker så att vi kan placera nutida händelser i en historisk kontext.
  • Källkritik. Att kunna granska och värdera källor ger eleverna en bättre förståelse för hur historia skrivs och tolkas.
  • Historiska förändringsprocesser. Eleverna bör lära sig vilka faktorer som driver förändring och hur dessa kan leda till olika resultat beroende på kontext.
  • Internationella relationer. Genom att studera historiska händelser kan eleverna få en större förståelse för nutida internationella frågor och relationer.
  • Identitet och kulturarv. Historia spelar en stor roll i formandet av våra identiteter och hur vi ser på vårt kulturarv.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Epok En avgränsad tid i historien med specifika kännetecken. Från grekiska “epokhē” som betyder ‘avbrott’ eller ‘stund’.
Källkritik Metoder för att värdera och granska källor. Från svenska “källa” som handlar om ursprunget till information.
Industrialisering Övergång från hantverksproduktion till maskinell produktion. Från latin “industria”, som betyder ‘flit’ eller ‘ärlighet’.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar vår förståelse av historiska händelser vår nutida politik och samhälle?
  • B. På vilket sätt kan olika kulturer ha olika tolkningar av samma historiska händelse?
  • C. Hur kan vi använda historia för att förstå och lösa nutida problem?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en tidslinje över en vald epok. De skall inkludera viktiga händelser och diskussioner kring deras betydelse. Tidslinjerna ska presenteras för klassen och diskussioner ska hållas om hur dessa händelser påverkat nutiden. Grupparbete uppmuntrar samarbete och stärker förståelsen för ämnet.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är den största lärdomen från dagens lektion? Reflektion från varje student.
Vilka källor är mest tillförlitliga? Beskrivning av källkritikens grundprinciper.
Hur kan historiska epoker jämföras? Genom specifika kännetecken och förändringar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats om en vald historisk epok, inkludera dess kännetecken, viktiga händelser och dess påverkan på nutiden. Uppsatsen ska vara mellan 2-4 A4-sidor lång. Tänk på att använda källor och referera korrekt.

Citat

“Historia är vår mest värdefulla lärare.” – Cicero, 54 f.Kr. Citatet understryker vikten av historia och hur den formar vår förståelse av nuet och framtiden.

Uppföljning

Vi kommer att fortsätta bygga på dessa teman under kommande lektioner och fördjupa oss mer i specifika händelser och deras betydelse.


Modern Tillbaka-knapp