Lektion. Historia 1b. Den europeiska epokindelningen och dess kontext. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Historia 1b

Tema:

Den europeiska epokindelningen och dess kontext

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

Källa: [Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till epokindelning (10 min)
  • Presentera huvudpunkterna i den europeiska epokindelningen.
  • Förklara begreppen förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden.
  • Diskutera varför dessa epoker är viktiga att förstå.
  • Ge exempel på viktiga händelser från varje epok.
2. Gruppdiskussion: Tidsindelningars betydelse (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en epok att analysera.
  • Fråga grupperna att diskutera hur deras epok bidrog till den kulturella och politiska utvecklingen i Europa.
  • Varje grupp presenterar sin analys för klassen.
  • Uppmuntra till jämförelser mellan epokerna.
3. Källkritik och historiemedvetande (15 min)
  • Introducera källkritiska metoder och principer.
  • Använd exempel på historiska källor från olika epoker.
  • Diskutera vikten av att kritiskt granska källor för att förstå historia.
  • Ge exempel på hur historia används i nutid.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter.
  • Ställ öppna frågor som elever kan reflektera över.
  • Diskutera hur förståelse av historia kan påverka vår syn på dagens samhällsfrågor.
  • Ge eventuellt utrymme för avslutande frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Den europeiska epokindelningen. Förståelse av hur historia är uppdelad i olika epoker och deras kulturella och politiska betydelse är grundläggande. Diskutera varför vi använder dessa epoker som referensramar.
  • Kulturella influenser och förändringar. Identifiera vilka kulturella och politiska influenser som format olika epoker och hur de influerar nutiden.
  • Källkritikens betydelse. Eleverna måste förstå vikten av att kritiskt granska källor för att förstå historiska narrativ och deras relationer till nutidens händelser.
  • Historiska perspektiv. Betona vikten av att se historia ur olika perspektiv och förstå hur olika grupper kan se på samma händelse på olika sätt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Epok En längre tidsperiod med specifika kännetecken inom historia. Från grekiska ‘epókhe’, som betecknar avbrott eller paus; har sedan använts om betydande perioder.
Källkritik Metoder för att granska och bedöma källors trovärdighet. Översatt från latin ‘critica’, som betyder att bedöma eller döma.
Antik En historisk period, vanligtvis hänvisad till Greklands och Roms storhetstid. Av latin ‘antiquus’, som betyder gammal eller forntida.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar vår förståelse av historia våra värderingar och åsikter om nutida händelser?
  • B. På vilket sätt kan olika perspektiv på en historisk händelse leda till olika tolkningar av dess betydelse?
  • C. Vilken epok anser du haft störst betydelse för våra moderna samhällen och varför?

Aktivitet

Redovisa en aktivitet där eleverna delas in i grupper, var och en får välja ett historiskt dokument från den tid de studerat. Varje grupp ska analysera dokumentet utifrån källkritiska metoder och sedan presentera sin analys för klassen. Missionen är att visa hur dokumentet relaterar till större historiska förhållanden och hur dessa kan förstås idag.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad innebär epokindelning? En uppdelning av historia i specifika tidsperioder med gemensamma kännetecken.
Varför är källkritik viktig? För att kunna bedöma källors trovärdighet och för att få en korrekt förståelse av historien.
Ge ett exempel på en historisk händelse och dess betydelse idag. Exempelvis franska revolutionen och dess influens på modern demokrati.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en epok och skriva en uppsats på 2 A4-sidor där de förklarar den valda epokens betydelse för dagens samhälle. Uppsatsen ska struktureras med inledning, huvuddel och avslutning, och källor ska anges.


Modern Tillbaka-knapp