Lektion. Historia 1b. Den europeiska epokindelningen och förändringar under 1800- och 1900-talen. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1b

Tema: Den europeiska epokindelningen och förändringar under 1800- och 1900-talen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisk av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser. Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till temat (10 min)
    • Presentera kursens övergripande mål och syfte.
    • Diskutera betydelsen av epokindelningar i historia.
    • Introducera begreppen industrialisering och demokratisering.
    • Ange förväntningar för lektionen och aktiviteter.
  2. Genomgång av den europeiska epokindelningen (15 min)
    • Förklara olika historiska tidsperioder.
    • Använd bild- och textmaterial för att illustrera epoker.
    • Diskutera hur dessa perioder påverkat dagens samhälle.
    • Besvara frågor från eleverna kring epokerna.
  3. Gruppdiskussion (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper av 3-4 personer.
    • Ge varje grupp en specifik tidsepok att diskutera.
    • Grupperna får utarbeta en kort presentation om sin epok.
    • Inkludera källkritiska perspektiv i diskussionen.
  4. Presentationer och reflektion (10 min)
    • Varje grupp presenterar sina diskussioner kortfattat.
    • Diskutera skillnader mellan de olika epokerna.
    • Reflektera över vilka insikter som framkommit under lektionen.
    • Sammanfatta dagens lektion och lyft fram viktiga insikter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • European Epoch Divisions: At understanding how historical events are divided into eras and how these classifications change over time depending on cultural and political contexts.
  • Industrialization: To explore the relevant processes during the 19th and 20th centuries, including the impacts on society and governance.
  • Democratization movements: Understanding the paths taken in different regions regarding human rights and people’s rights over time.
  • Critical Thinking: Using historical information and literature to analyze various interpretations of historical events and their relevance today.
  • Cultural Comparisons: Drawing parallels between events and processes in European history and those in other cultures.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Epok En bestämd tidsperiod kännetecknad av särskilda händelser eller förändringar. Från grekiskans “epokhē” som betyder “avbrott” eller “period”.
Industrializering Process där ett samhälle övergår till att baseras på industriell produktion. Från franskans “industrialiser”, som härstammar från latin.
Demokrati Styrelseskick där makten utgår från folket. Från grekiskans “demokratia”, som betyder “folkstyre”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur har synen på epoker förändrats över tid, och varför är det viktigt att förstå dessa förändringar?
  • B. På vilka sätt har industrialiseringen påverkat dagens samhälle och mänskliga rättigheter?
  • C. Kan demokratins utveckling ses som en universell process, eller skiljer sig den beroende på kulturella och politiska förutsättningar?

Aktivitet

Eleverna ska i små grupper göra en tidslinje som sammanfattar de viktigaste händelserna under industrialiseringen och demokratiseringen. Använd olika färger för att skilja mellan händelser i olika länder och regioner. Gruppmedlemmarna formger tidslinjen och presenterar sina resultat för klassen. Varje grupp ska inkludera argument om varför dessa händelser var betydelsefulla.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vilken epok är mest betydelsefull för din förståelse av historia? Personlig reflektion.
2. Hur påverkar industrialiseringen dagens samhälle? Personlig reflektion.
3. Vilka är de största skillnaderna mellan demokratiska system i olika länder? Personlig reflektion.
4. Ge ett exempel på hur historia används i politiska sammanhang idag. Personlig reflektion.
5. Vilka källor använder du för att alltid följa historiska händelser? Personlig reflektion.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort essä om en vald epok, där de diskuterar dess betydelse och hur den relaterar till nutida samhällsfrågor. Uppgiften ska omfatta 2-3 sidor A4 och inkludera minst två källor.

Citat

“Historia är inte vad som har hänt, utan vad som har gjorts med det.” – Karl Marx (1818-1883). Detta citat illustrerar vikten av att inte bara studera historia, utan att också förstå hur denna historia används i det moderna samhället.


Modern Tillbaka-knapp