Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Historia 1b
Tema:
Den europeiska epokindelningen och viktiga händelser under medeltiden och renässansen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. | Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för förändringsprocesser och händelser under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. |
[Gy11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till epokindelningen (15 min)
- Diskutera begreppet epoker och varför vi indelar historia i olika tidsperioder.
- Gå igenom de olika epokerna; förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen, upplysningstiden.
- Ge exempel på händelser som definierar varje epok.
- Fråga om elevernas tidigare kunskap om dessa perioder.
2. Fördjupning i medeltiden (15 min)
- Presentera viktiga händelser och personer från medeltiden, såsom Karl den Store och feodalismen.
- Diskutera vad som kännetecknade samhällsbygget under medeltiden.
- Ge exempel på hur religion spelade en central roll i människors liv.
3. Renässansen och dess påverkan (15 min)
- Introducera renässansens kännetecken; återuppvaknande av klassiska tankar och konstformer.
- Lyft fram viktiga konstnärer och vetenskapsmän under denna period, exempelvis Leonardo da Vinci.
- Diskutera renässansens påverkan på dagens samhälle.
4. Diskussion och reflektion (5 min)
- Fråga klassen om deras tankar kring hur dessa epoker påverkar vårt nuvarande samhälle.
- Ge utrymme för avslutande frågor som kan leda till djupare insikter.
Ämnesinnehåll
- Epokindelning: Förstå de viktiga epokerna och deras detaljer genom att studera specifika händelser och kontexter.
- Historiska källor: Lär dig källkritiska metoder för att granska historiska dokument och berättelser.
- Historieanvändning: Diskutera hur historia har använts i politiska och sociala sammanhang.
- Makt och samhälle: Reflektera kring maktförhållanden i olika epoker och deras relevans idag.
- Kulturell påverkan: Studera hur konst och litteratur har utvecklats och påverkats genom tiderna.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Epok | Tidsperiod känd för specifika historiska och kulturella kännetecken. | Från grekiskan “epoché”, vilket betyder “avbrott” eller “stopp”. |
Renässans | Återupptäckten av antikens kultur och kunskap under 1400-1600-talen i Europa. | Franska “renaissance”, som betyder “återfödelse”. |
Feodalism | En samhällsstruktur under medeltiden där lokala herrar styrde och erbjöd skydd mot motprestation. | Från latin “feodum”, som syftar på egendom som ges av en feodalherre. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle vår värld se ut om renässansen aldrig hade inträffat? Fundera på dess påverkan på kultur och vetenskap.
- B. Vilken roll spelar historia i vårt nuvarande samhälle och hur kan vi använda den för att förstå nutiden?
- C. Kan vi dra paralleller mellan konflikter från medeltiden och dagens samhällsproblem? Hur?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska välja en historisk person från antingen medeltiden eller renässansen. Varje grupp ska forska om deras valda person, förbereda en kort presentation om deras liv, insatser och påverkan på samhället. Presentationen bör inkludera ett visuellt stöd, exempelvis en affisch eller en digital presentation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilka epoker studerade vi idag? | Medeltiden och renässansen. |
2. Nämn en viktig händelse från medeltiden. | Karl den Stores kröning. |
3. Vad kännetecknar renässansen? | Återuppvaknande av klassiska idéer och konst. |
4. Hur har historia använts i dagens politik? | Som referens för nationell identitet och legitimitet. |
5. Vilka källkritiska metoder kan vi använda? | Granska källors ursprung och syfte. |
6. Nämn en konstnär från renässansen. | Leonardo da Vinci. |
7. Vilken påverkan hade medeltiden på framtida epoker? | Grunden för moderna europeiska samhällen. |
8. Vad kan vi lära av att studera historia? | Förstå nutida konflikter och förändringar i samhället. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 A4-sidor) där de väljer antingen medeltiden eller renässansen som fokus. De ska utforska historiska händelser, personer och dess påverkan på dagens samhälle. Uppsatsen bör innehålla referenser till minst tre olika källor, både primära och sekundära.
Citat
Historia är en svaghet för historien att efteråt göra lärdomar av det förflutna. – Aldous Huxley (1894-1963). Detta citat belyser vikten av att förstå historia för att inte upprepa tidigare misstag och låta oss dra lärdomar från det förflutna.