“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1b
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar utifrån valda områden. | Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. |
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser. | Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. |
Kritisk granskning, tolkning och användning av olika slags källmaterial utifrån källkritiska kriterier och metoder. | Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar utförligt och nyanserat deras betydelse för olika skeenden. |
[Gy11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till epokindelning (10 min)
- Introducera ämnet och diskutera vad epokindelning innebär.
- Förklara vikten av att förstå historiska tidsperioder.
- Ge exempel på olika epoker och deras kännetecken.
- Fråga eleverna vad de redan vet om dessa epoker.
2. Gruppdiskussion om tidsindelningar (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem olika tidsperioder att diskutera.
- Be dem undersöka kulturens och politikens påverkan på tidsindelningar.
- Diskutera skillnader i epokindelningar globalt.
- Varje grupp presenterar sina tankar för klassen.
3. Källkritik och historisk analys (15 min)
- Gå igenom vad källkritik innebär.
- Visar exempel på olika typer av historiska källor.
- Diskutera hur man kan analysera dessa källor.
- Be eleverna fundera på varför olika källor kan ge olika bilder av samma händelse.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
- Ställ frågor som uppmuntrar till reflektion.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
- Diskutera hur historiska händelser påverkar nutiden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Epokindelningens betydelse: Eleverna ska förstå varför och hur historiska epoker indelas. Det handlar inte bara om fakta, utan även om att förstå kontexten och dess betydelse för nutiden.
- Källkritik: Vikten av att kunna värdera källor och förstå deras bakgrund och syfte. Det handlar om att träna eleverna i kritiskt tänkande.
- Historiska processer: Eleverna ska få en känsla för hur och varför vissa processer, som industrialiseringen, påverkat samhället.
- Globala perspektiv: Att förstå hur historiens skeenden ser olika ut beroende på plats och tid, och dess påverkan på dagens politik och samhällsliv.
- Perspektivtagande: Uppmuntra eleverna att se på historia ur olika perspektiv och hur detta kan påverka vår förståelse av det förflutna.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Epok | En avgränsad tidsperiod med specifika kännetecken eller händelser. | Från grekiskans “epokhē” som betyder “avbrott” eller “period”. |
Källkritik | En metod för att bedöma trovärdigheten hos en källa. | Sammansatt av “källa” och grekiska “kritikos” som betyder “att kunna bedöma”. |
Historisk analys | Processen att utvärdera och tolka historiska data. | Från latinets “historicus”, som relaterar till berättelse om det förflutna. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar vår förståelse av historien hur vi ser på nutiden?
- B. Kan historia användas för att rättfärdiga nuvarande politiska beslut? Diskutera.
- C. På vilket sätt formar historia våra identiteter?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får välja en specifik historisk händelse som påverkat deras eget samhälle. De ska sedan skapa en presentation som förklarar händelsen, dess orsaker, effekter och hur den relaterar till nutiden. Presentationerna ska inkludera visuella element såsom bilder eller korta videoklipp. Denna aktivitet ska uppmuntra både kreativitet och kritisk analys.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilka epoker diskuterade vi idag? | [Eleven svarar med de epoker som nämnts] |
2. Varför är källkritik viktigt? | [Eleven nämner relevansen av källkritik] |
3. Hur påverkar historiska händelser nutida politik? | [Eleven reflekterar kring sambanden] |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort uppsats om en valfri historisk epok och dess betydelse för dagens samhälle. Uppsatsen ska vara mellan 1-2 A4-sidor lång och inkludera referenser till minst två källor. Fokus bör ligga på att utnyttja kritisk analys och källkritik i deras framställning.
Citat
”History is written by the victors.” – Winston Churchill, 1948. Det här citatet betonar hur historia ofta tolkas utifrån segrarnas perspektiv, vilket är viktigt att tänka på i källkritik och historisk analys.
“`