Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 1b. Europisk epokindelning och betydelse för nutiden. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1b

Tema: Europisk epokindelning och betydelse för nutiden

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, exempelvis migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd.
Betygskriterium (E) Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till epokindelning (10 min)
  • Presentera de olika epokerna i europeisk historia.
  • Diskutera vad som kännetecknar varje epok.
  • Ta upp exempel på viktiga händelser och personer inom dessa epoker.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Tidslinjeaktivitet (15 min)
  • Ge eleverna en tidslinje som de ska fylla i med viktiga datum och händelser.
  • Diskutera i grupper om varför dessa händelser blev avgörande.
  • Avsluta med att gå igenom tidslinjen tillsammans.
3. Källkritik och historisk analys (15 min)
  • Ge exempel på olika typer av källor och deras betydelse.
  • Diskutera källkritiska metoder och frågor att ställa när man granskar källor.
  • Genomför en källkritisk analys av en vald text eller bild.
4. Diskussion och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lärande och ställ öppna frågor till klassen.
  • Be eleverna att reflektera över hur historiska händelser kan påverka nutiden.
  • Ge varje elev möjlighet att dela med sig av sina tankar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Den europeiska epokindelningen: Förståelse för olika tidsindelningar inom den europeiska historien och deras kulturella och politiska kontexter.
  • Källkritik: Vikten av att kunna värdera olika källors trovärdighet och syfte.
  • Historisk metod: Att kunna använda historiska metoder för att analysera och tolka händelser.
  • Historisk förståelse: Förmåga att diskutera hur historia påverkar nutida frågor och identiteter.
  • Migration och samhällsförändringar: Kunskap om hur historiska migrationsflöden har påverkat samhällen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Epok En längre tidsperiod med gemensamma kännetecken. Från grekiska ordet “epókhe”, vilket betyder “ett stopp” eller “paus”.
Källkritik Metoder för att granska och värdera källors tillförlitlighet. Sammansatt av ordet “källa” och “kritik”, där “källa” härstammar från latin.
Historisk analys Studiet av historiska händelser och deras betydelse. Från grekiskans “historía”, som betyder “undersökning”

Diskussionsfrågor

  • A. Hur har olika epoker inom den europeiska historien format vår nutid?
  • B. I vilken grad kan historia användas som verktyg för att förstå samtida frågor som migration och identitet?
  • C. Vilka risker finns det med att använda historia i politiska syften?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper för att arbeta med en dramatisk återskapelse av en vald händelse från en specifik epok. Varje grupp får 20 minuter på sig att förbereda en kort presentation där de både får agera och argumentera för vikten av denna händelse. Efter presentationerna följer en gemensam reflektion kring hur dessa händelser fortfarande påverkar vår samtid.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad innebär epokindelning? Det är en indelning av historien i olika tidsperioder baserat på specifika kännetecken.
Vad är källkritik? Det är en metod att granska och bedöma tillförlitligheten hos källor.
Ge ett exempel på hur historia kan påverka nutida politik. Historiska händelser kan användas för att rättfärdiga eller fördöma politiska beslut idag.

Hemuppgift

Eleverna ska välja en historisk händelse som diskuterades i klassen och skriva en analys där de redogör för händelsens orsaker och konsekvenser, samt hur den har påverkat nutiden. Analysen ska vara mellan två till tre A4-sidor lång.

Citat

Doris Kearns Goodwin: “Historien är inte bara vad som har hänt, utan även hur vi tolkar det.” Detta citat belyser vikten av att förstå och tolka historiska händelser för att kunna tillämpa lärdomarna på vår samtid.


Modern Tillbaka-knapp