Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Franska revolutionen
Koppling till styrdokument
Undervisningen i historia ska behandla centrala händelser och förändringar i samhället. Franska revolutionen är en avgörande händelse som fick stor betydelse för utvecklingen av demokrati, mänskliga rättigheter och nationalism. Lektionen syftar till att studera dessa aspekter och deras konsekvenser både då och nu.
Centralt innehåll
Historiska händelser och deras betydelse i relation till människors liv och för ett samhälles utveckling. | Eleven kan beskriva viktiga händelser i historien och deras betydelse för samhället. |
Källkritik och analytisk granskning av historiska källor. | Eleven kan granska och värdera historiska källor och deras betydelse. |
[Läroplanen för gymnasieskolan, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till Franska revolutionen (10 min)
- Beskriv de politiska och sociala förhållandena i Frankrike innan revolutionen.
- Förklara vilken roll upplysningstänkare spelade i att forma revolutionens idéer.
- Diskutera hur klasskillnaderna bidrog till missnöjet.
- Filmkort – “Franska revolutionen” (15 min)
- Visa ett kort filmklipp (ca 5-10 min) som summerar händelserna kring Franska revolutionen.
- Föreslagna klipp:
- “The French Revolution Explained” (Crash Course).
- “The Storming of the Bastille” (History Channel).
- Gruppdiskussion (15 min)
- Låt eleverna diskutera i små grupper hur revolutionen har påverkat dagens samhälle.
- Ställ frågor som: “Vilka av revolutionens idéer är fortfarande aktuella idag?”
- Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Be grupperna dela med sig av sina diskussioner.
- Sammanfatta hur Franska revolutionen har bidragit till modern demokrati och mänskliga rättigheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följas upp på andra sätt.
- Upplysningen. Diskussion om hur idéerna från upplysningstänkarna formade de revolutionära tankarna.
- Klasskamp. Undersökning av hur klasskonflikterna ledde till revolutionens utbrott.
- Revolutionens faser. Genomgång av de olika faserna från 1789 till 1799, inklusive stormningen av Bastiljen och terrorn.
- Kvinnors roll. Diskutera hur kvinnor deltog i revolutionen och deras kamp för rättigheter.
- Konsekvenser. Reflektera över hur revolutionen satte grunden för framtida demokratiska rörelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Revolution | En snabb och radikal förändring av ett samhälle | Latin vertere ‘att vända’ |
Bastiljen | Ett fängelse som stormades under revolutionen | Franska ‘Bastille’ |
Upplysning | En intellektuell rörelse som betonade förnuft | Franska ‘lumières’ |
Frankrike | Landet där revolutionen ägde rum | Latin ‘Francia’ |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som tillkommer varje individ | Engelska ‘human rights’ |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkade Franska revolutionen synen på styrelseskick och hur vi ser på makt idag?
- B. Vilka paralleller kan dras mellan Franska revolutionen och moderna revolutioner, såsom Arabiska våren?
- C. Hur skulle världen se ut idag om Franska revolutionen aldrig hade ägt rum?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en tidslinje som visar de viktigaste händelserna under Franska revolutionen. Varje grupp väljer ut minimum tre händelser och skapar en visuell presentation, som dokumenteras i klassens gemensamma dokument.
Hemuppgift
Utifrån det som diskuterats i klassen ska eleverna skriva en reflekterande essä. De ska välja en viktig händelse från Franska revolutionen och analysera dess betydelse. Texten ska vara minst 2 sidor A4 och innehålla egna åsikter samt kopplingar till moderna samhällsföreteelser.
Citat
”Det är människornas rätt att förändra sitt styre.” – Jean-Jacques Rousseau (1762) Detta citat speglar de grundläggande tankarna bakom Franska revolutionen och hur det kan inspirera till att kämpa för rättigheter och frihet i vår tid.