Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne eller kurs:

Historia 1b

Tema:

Kolonialism: Plantagesystemet

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Industri, kolonialism och dess effekter, med fokus på plantagesystemet i den nya världen.Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kolonialism och plantagesystem (10 min)
  • Diskutera vad kolonialism innebar och dess påverkan på världen.
  • Ge exempel på vilka länder som var kolonialmakter.
  • Förklara termen “plantagesystem”.
  • Diskutera varför plantager behövdes och hur de drevs.
2. Källanalys av historiska dokument (15 min)
  • Introducera eleverna till olika historiska källor om plantagesystemet.
  • Be eleverna arbeta i par för att granska en primär och sekundär källa.
  • Diskutera källornas trovärdighet och kontext.
  • Ställ frågor för att leda diskussionen om källkritik.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper för att diskutera plantagesystemets etiska implikationer.
  • Ge grupperna specifika frågor att diskutera, t.ex. “Vilka var de sociala och ekonomiska konsekvenserna av plantagesystemet?”
  • Be grupperna sammanfatta diskussionerna för klassen.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Be eleverna reflektera över hur kolonialism och plantagesystem kan påverka dagens samhälle.
  • Samla in reflektionerna och diskutera som klass.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kolonialismens orsaker: Förstå varför europeiska makter strävade efter att kolonisera andra länder och de ekonomiska intressena som låg bakom.
  • Plantager: Utforska vad plantager var, deras funktion och vilken typ av arbeten som utfördes där.
  • Olika kulturer: Diskutera hur kolonialismen ledde till en blandning av kulturer och de konflikter som uppstod därav.
  • Avskaffandet av slaveriet: Studera hur och varför slaveriet avskaffades och dess efterverkningar.
  • Nutida perspektiv: Analysera hur dagens samhälle fortfarande påverkas av kolonialismens historia.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
KolonialismDen politiska och ekonomiska dominansen av ett land över ett annat.Från latin “colonia”, vilket betyder “bosättning”.
PlantageEn stor ekonomisk enhet där grödor odlas för export.Från spanska “plantación”, som betyder “plantering”.
SlaveriEn institutionell praxis där människor ägs och tvingas arbeta.Från latin “slavus”, vilket betyder “slav”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att livet såg ut för arbetarna på plantagen i jämförelse med de som ägde dem?
  • B. Vilka erfarenheter av kolonialism kan vi se spåra fram till dagens samhälle?
  • C. Hur kan vi kritiskt granska historia för att lära oss av misstag från det förflutna?

Aktivitet

Eleverna delas upp i grupper och får i uppdrag att skapa en tidslinje över kolonialismen och plantagesystemet. Tidslinjen ska innehålla viktiga datum, händelser och namn. De ska också inkludera korta beskrivningar av varje händelse. Aktiviteten uppmuntrar eleverna att arbeta tillsammans och undersöka olika källor för att fylla i tidslinjen.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad var syftet med kolonialismen?Kolonialismen syftade till att utöka ländernas makt och tillgång till resurser.
2. Hur påverkade plantagesystemet samhällen?Det ledde till ekonomisk vinning för kolonialmakter men orsakade stor lidande för de infödda folken.
3. Vilka konsekvenser hade slaveriet?Slaveriet ledde till allvarliga mänskliga rättighetskränkningar och sociala spänningar.

Hemuppgift

Eleverna ombeds att skriva en uppsats där de reflekterar över effekterna av kolonialismen i nutid. De ska använda minst tre källor och skriva 2-3 sidor.

Citat

“Det står i vår natur att söka dominera andra.” – Edward Said, 1978. Detta citat sammanfattar hur kolonialism är djupt rotad i mänskligheten och lyfter fram den globala strävan efter makt och kontroll, något som varit en central del av plantagesystemet.

Uppföljning