Lektionsplanering
Ämne: Historia
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Historia 1b
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar utifrån valda områden. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. |
[Gy11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till historiens epoker (10 min)
- Presentera epokerna: förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden.
- Ge exempel på händelser och personer som är centrala i varje epok.
- Diskutera varför vi delar in historia i olika epoker.
- Fråga eleverna om deras kännedom kring de olika epokerna.
2. Fördjupning i medeltiden (15 min)
- Gå igenom viktiga händelser under medeltiden, såsom korstågen och feodalismens uppkomst.
- Diskutera hur medeltiden påverkar vår nutid.
- Belys skillnader mellan olika delar av Europa under denna period.
- Analysera källmaterial från medeltiden tillsammans med eleverna.
3. Renässansen och upplysningstiden (15 min)
- Presentera renässansen som en övergång från medeltiden.
- Diskutera viktiga personer som Leonardo da Vinci och Voltaire.
- Ta upp hur dessa epoker ledde till förändringar i samhälle och politik.
- Diskutera begreppet mänskliga rättigheter som växte fram under upplysningstiden.
4. Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Gör en sammanfattning av vad som tagits upp under lektionen.
- Diskutera elevernas tankar om vikten av att känna till historiska epoker.
- Uppmana eleverna att ställa frågor och reflektera över det lärda.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kronologisk förståelse. Eleverna ska förstå hur olika epoker relaterar till varandra och i vilken ordning de inträffade.
- Betydande händelser och personer. Det är viktigt att eleverna känner till centrala figurer och händelser från varje epok.
- Kulturella och politiska konsekvenser. Undersök hur förändringar under dessa perioder har lett till nutida samhällsstrukturer.
- Källkritik. Eleverna ska lära sig att kritiskt granska källor från historien för att förstå kontexten.
- Historisk tolkning. Diskutera hur olika perspektiv kan leda till olika tolkningar av historiska händelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Renässans | En kulturell och intellektuell rörelse som började i Italien under 1400-talet. | Från fransk “renaissance” som betyder “återfödelse”. |
Upplysning | En filosofisk rörelse under 1700-talet som betonade förnuft och vetenskap. | Från latin “illuminatio”, som betyder “ljusande”. |
Feodalism | Ett medeltida system av maktförhållanden och ägande mellan adeln. | Från fransk “féodalisme”, som bildades av “fédéral” (federation). |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle Europa sett ut idag om medeltiden aldrig inträffat?
- B. Vad innebär det att förstå historia i samband med nutidens samhällsfrågor?
- C. Diskutera hur olika kulturer kan ha olika tidsindelningar och betydelser av historiens epoker.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en tidslinje som visar viktiga händelser och personer från en utvald epok. Varje grupp får en mängd källmaterial att arbeta med och ska presentera sin tidslinje för klassen. Aktiviteten syftar till att konkretisera kunskapen om tidsindelningar och centrala figurer i historien, samtidigt som den främjar samarbete och kreativt tänkande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken epok var mest avgörande för Europas utveckling? | Medeltiden, på grund av förändringar i maktstrukturer och religion. |
Vad är renässansens viktigaste bidrag till samhället? | Återupptäckten av klassisk kunskap och människans värde. |
Hur har upplysningen påverkat vår moderna värld? | Genom grundläggande idéer om individuell frihet och vetenskaplig metodik. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en uppsats om en valfri händelse eller person från någon av de epoker som behandlats under lektionen. Uppsatsen ska omfatta minst tre sidor A4 och innehålla referenser till beslagna källor, samt en analys av hur detta ämne påverkat vår nutid.
Citat
*”Den som inte känner till sin historia är dömd att upprepa den.”* – George Santayana, 1905. Detta citat påminner oss om vikten av att förstå vår historia för att inte göra samma misstag i framtiden.