Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Nationalism: Kulturarv och språk
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar. Hur individer och grupper använt historia i vardagsliv och politik. Betydelsen av historia i formandet av identiteter, till exempel olika föreställningar om gemensamma kulturarv. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. Eleven kan utförligt redogöra för några historiska skeenden som har använts på olika sätt samt förklara varför de har använts olika. |
[Gy11, Historia 1b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till nationalism (10 min)
- Gör en gemensam brainstorm om vad nationalism innebär.
- Presentera grundläggande begrepp kopplade till nationalism.
- Diskutera nationalismens påverkan på nationell identitet.
- Presentera exempel på nationalistiska rörelser från historien.
2. Kulturarv och språk (15 min)
- Introducera begreppet kulturarv och dess relation till nationalism.
- Diskutera språkets roll i skapandet av nationalidentitet.
- Presentera exempel på språk som har bevarats eller förlorats genom nationalitiska rörelser.
- Fråga eleverna om deras egna upplevelser av kulturarv.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik nationalistisk rörelse att diskutera.
- Grupperna ska identifiera kulturella och språkliga aspekter av rörelsen.
- Varje grupp presenterar sina fynd för klassen.
- Fokus på hur dessa aspekter påverkar identiteten i det aktuella landet.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion med en översikt av de viktigaste punkterna.
- Be eleverna att reflektera över vad nationalism betyder för dem idag.
- Diskutera hur kulturarv och språk kan ses i nutida samhällen.
- Inspirera till vidare diskussion i hemuppgiften.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Nationalismens historia. Utforska hur nationalism har utvecklats i Europa och dess olika former.
- Kulturarv. Diskutera hur kulturarv bevarar och påverkar nationers identitet.
- Språkets roll. Undersök hur språk används för att främja nationell identitet.
- Exempel på nationalistiska rörelser. Analysera specifika fall av nationalism och dess effekter på kultur och samhälle.
- Identitetsformering. Reflektera över hur historia och kulturarv påverkar individers och gruppers identitet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Nationalism | En ideologi som betonar värdet av att ha en nation och nationell samhörighet. | Från franska “nationalisme”, av “nation”. |
Kulturarv | Det arv och de traditioner som överförs från generation till generation. | Bestående av latin “cultura” som betyder odling eller bearbetning. |
Identitet | En persons eller grupps självuppfattning i förhållande till andra. | Från latin “identitas” som betyder att vara likadan. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar nationalism vår förståelse av identitet i dagens samhälle?
- B. Vilken roll spelar kulturarv i formandet av ens personliga identitet?
- C. Kan nationalism leda till konflikt? Diskutera både positiva och negativa aspekter.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och ska skapa en kort presentation kring ett valt kulturarv kopplat till nationalism. De bör inkludera historiska källor, bilder och presentera sin information för klassen. Varje grupp får 30 minuter för att förbereda och 5 minuter för att presentera.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är nationalism? | En ideologi som betonar värdet av nationer. |
Ge exempel på nationalism i historien. | Till exempel tysk och italiensk nationalism på 1800-talet. |
Vad är kulturarv? | Traditioner och värderingar som överförs mellan generationer. |
Hur påverkar språk nationalism? | Språk används för att skapa och bevara nationell identitet. |
Vilka risker kan nationalism medföra? | Det kan leda till exkludering av minoriteter eller konflikter. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion kring sina egna kulturella erfarenheter och hur dessa formar deras identitet. Den ska vara 1-2 sidor lång (A4) och inkludera referens till minst en historisk nationalistisk rörelse och dess relation till kulturarv.
Citat
”Nationalism är en historia om oss, territorial avgränsningar och hur vi definierar vad vi anser är vårt.” – Benedict Anderson, 1983. Citatet beskriver hur nationalism är sammanvävd med idén om kulturarv och folks identitet, som är centrala teman i dagens lektion.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.