Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 1b. Renässansen: Italienska stadsstater. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1b

Tema: Renässansen: Italienska stadsstater

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa fördjupningar. Problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar utifrån valda områden till exempel varför tidsbegreppet vikingatid infördes i Sverige under 1800-talets slut eller jämförelser med tidsindelningar i någon utomeuropeisk kultur.
Betygskriterium (E) Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans.

[Gy11, Historia 1b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till den italienska renässansen (15 min)
  • Presentera centrala begrepp relaterade till renässansen.
  • Diskutera betydelsen av italienska stadsstater.
  • Introducera viktiga historiska personer som Leonardo da Vinci och Michelangelo.
  • Fråga eleverna om vad de vet om renässansen.
2. Gruppdiskussion om konst och kultur (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett konstverk från renässansen.
  • Låt grupperna diskutera verkets betydelse och kontext.
  • Varje grupp sammanfattar sina tankar för klassen.
  • Koppla diskuteringar till större kulturella och samhälleliga förändringar.
3. Källkritik och analys av källor (10 min)
  • Gå igenom olika typer av källor som används för att studera renässansen.
  • Lär eleverna hur man bedömer källors trovärdighet.
  • Ge exempel på både primära och sekundära källor.
  • Diskutera elevernas erfarenheter av att använda källor i sina egna studier.
4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och repetera viktiga punkter.
  • Ställ reflektionsfrågor för att fördjupa förståelsen av ämnet.
  • Diskutera hur renässansen påverkar vår nutid.
  • Ge möjlighet för elever att ställa frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Renässansens uppkomst. En period präglad av återupptäckten av klassisk konst och litteratur, vilket ledde till nya idéer inom filosofi, politik och konst. Betydelsen av urbanisering och hur italienska stadsstater blev centra för dessa förändringar.
  • Konstnärer och deras verk. Fokus på kända konstnärer, deras liv och verk. Hur deras arbete speglar tidsperiodens värderingar och idéer. Renässansen markerar en övergång från medeltiden till modernitet.
  • Humanism. En viktig rörelse under denna period. Hur humanismen förändrade synen på människan och samhället. Diskutera dess inflytande på utbildning och konst.
  • Politiska strukturer i italienska stadsstater. Hur makten var uppdelad och hur det påverkade den politiska utvecklingen. Jämföra med andra delar av Europa.
  • Renässansens arv. Diskutera hur denna period har påverkat vår nutida kultur och tanke. Vilka aspekter av renässansen finns kvar i dagens samhälle?

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Renässans Tiden av kulturell och konstnärlig återfödelse, typiskt från 1400- till 1600-talet. Franska “renaissance” som betyder “återfödelse”.
Humanism En intellektuell rörelse som fokuserade på mänsklig kännsla, potentiell och värde. Från latinska “humanus” vilket betyder “mänsklig”.
Stadsstat En självständig stad som fungerar som en självständig stat. Kommer från latin “status” som betyder “tillstånd” eller “situation”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror du renässansen skulle se ut om den inte hade inträffat? Vilka aspekter av dagens samhälle skulle saknas?
  • B. Diskutera hur den italienska renässansen kan påverka politiska och sociala strukturer idag. Finns det paralleller?
  • C. Om du fick välja en historisk person från renässansen att ha en middag med, vem skulle det vara och varför?

Aktivitet

Planera en kreativ aktivitet där eleverna får skapa egna konstverk inspirerade av renässansens stil och teknik. De kan välja att arbeta med måleri, skulptur eller digitala medier. Aktiviteten ska uppmuntra dem att använda tekniker som var typiska för renässansen, såsom perspektiv och ljusstyrka. Avsluta aktiviteten med en utställning där eleverna kan presentera sina verk och diskutera sina inspirationskällor.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad var renässansen? En kulturell och konstnärlig rörelse mellan 1400-1600-talet som innebar en återuppvaknande av klassiska idéer.
2. Nämn en känd konstnär från renässansen. Leonardo da Vinci.
3. Vilka är de tre viktigaste temat i renässansens konst? Humanism, perspektiv och naturalism.
4. Hur påverkade humanismen samhällets syn på individen? Den satte människan och individens rättigheter i fokus och främjade kritiskt tänkande.
5. Vilken betydelse har renässansen för vårt moderna samhälle? Den lade grunden för många av de kulturella och filosofiska idéerna vi har idag.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna skriva en uppsats där de reflekterar över renässansens påverkan på nutiden. De ska inkludera personliga tankar om hur denna tidsperiod har format vår kultur och samhälle. Uppsatsen ska vara 2-3 sidor lång, A4, och åtföljas av källor.

Citat

”Den som inte vet vad han ska göra är likt en båt utan segel.” – Leonardo da Vinci, 1500-talet. Detta citat visar vikten av målmedvetenhet och strategiskt tänkande, något som var centralt under renässansen och fortfarande är relevant idag.

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp