Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 2b. Andra världskrigets propaganda. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 2b

Tema: Andra världskrigets propaganda

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar om betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, t.ex. idéströmningar, mentaliteter och världsbilder. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.
Möten mellan etablerad kultur och olika former av nya kulturella rörelser till och med 1900-talets populärkultur. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.
Hur historia används inom olika kulturformer och betydelsen av olika historiska teman inom olika genrer, t.ex. film, litteratur och musik. Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden.

Källa: [Gy11, Historia 2b]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till propaganda under Andra världskriget (15 min).
    • Diskutera vad propaganda är och dess syfte.
    • Ge exempel på konkret propaganda som användes under kriget.
    • Visa videoklipp om propaganda som användes av olika länder.
    • Ställ frågor till klassen om deras kopplingar till propaganda idag.
  2. Gruppdiskussioner om propaganda (20 min).
    • Dela in klassen i grupper om 4-5 elever.
    • Varje grupp diskuterar hur propaganda påverkade opinionen under kriget.
    • Be grupperna att välja en specifik typ av propaganda att fokusera på.
    • Varje grupp förbereder sig för att redovisa sina tankar.
  3. Redovisning av gruppernas resultat (10 min).
    • Grupperna presenterar sina resultat för klassen.
    • Ställ frågor och diskutera likheter och skillnader mellan gruppernas fynd.
  4. Avslutning och reflektion (5 min).
    • Sammanfatta lektionen med att diskutera vad som lärdes och hur det kan relateras till dagens samhälle.
    • Ge eleverna en hemuppgift kopplad till tema.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Propagandans syften. Eleverna ska förstå att propagandans syften varierar beroende på målgruppen och vilket budskap som förmedlas. De ska kunna identifiera och kritiskt bedöma propagandan i sitt eget arbete.
  • Historiska exempel. Undersöka exempel från Andra världskriget och analysera dessa när det kommer till deras mål och medel.
  • Källkritik. Diskutera vikten av källkritik och hur eleverna kan tillämpa dessa metoder när de analyserar propaganda.
  • Moderna paralleller. Koppla historiska exempel på propaganda till nutida exempel och diskutera skillnader samt likheter.
  • Etiska perspektiv. Reflektera över etiska problem som uppstår kopplade till propaganda och dess påverkan på massorna.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Propaganda Information spridd med avsikten att påverka opinioner eller åsikter. Från latin “propaganda”, som betyder “det som ska spridas”.
Källkritik Bedömning av en källas trovärdighet och relevans. Kommer från ordet “källa” och “kritik”, där kritik innebär att man bedömer en källa noggrant.
Ideologi Ett system av idéer som utgör grunden för en ekonomisk eller social teori. Kommer från grekiska “ideologia”, vilket betyder “lära om idéer”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur har användningen av propaganda förändrats från Andra världskriget till idag? Diskutera både likheter och skillnader.
  • B. Vilka etiska problem kan uppstå i samband med propaganda och dess användning? Hur kan vi skydda oss mot negativ påverkan?
  • C. Om propaganda kan påverka så många, hur kan vi säkerställa att vi kritiskt analyserar information som presenteras för oss idag?

Aktivitet

Be eleverna att skapa sin egen propagandaposters utifrån det de lärt sig om propaganda under Andra världskriget. De ska välja ett tema som de tycker är relevant och bestämma vilka budskap de vill sprida. Posters ska vara färgstarka och uppmana till handling eller tanke. Låt dem presentera sina posters för klassen och motivera sina val när det kommer till design och budskap.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är propaganda? Information spridd för att påverka människors åsikter.
2. Vilket syfte har propaganda? Att påverka och manipulera opinioner och beteenden.
3. Varför är källkritik viktigt? För att bedöma en källas trovärdighet och för att undvika desinformation.
4. Ge ett exempel på specifik propaganda under Andra världskriget. Plakat och filmer som uppmanar till stöd för kriget.
5. Hur används propaganda idag? Genom sociala medier för att påverka opinioner.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort essä (antal sidor: 2, A4) där de analyserar en typ av propaganda från Andra världskriget. De ska inkludera källkritik och diskutera dess påverkan på samhället då och nu.

Citat

“All propaganda should be so popular that, as soon as it is heard, it should be taken for granted.” – Walter Lippmann, 1922 Detta citat visar på hur effektiv propaganda strävar efter att bli en självklarhet i människors medvetande och knyter an till hur propaganda från Andra världskriget fortfarande påverkar våra förståelser idag.

“`


Modern Tillbaka-knapp