Lektion. Historia 2b. Dekoloniseringens litteratur och konst. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 2b

Tema: Dekoloniseringens litteratur och konst

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna. Olika konst- och kulturbegrepp i historiskt perspektiv. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.

[Gy11, Historia 2b]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till dekolonisering: (10 min)
    • Diskutera begreppet dekolonisering och dess historiska kontext.
    • Ge exempel på länder som genomgått dekolonisering.
    • Presentera kort litterära verk kopplade till dekolonisering.
    • Ställ öppna frågor kring förväntningar och reflektioner.
  2. Analys av litterära verk: (15 min)
    • Dela ut utdrag ur två olika skönlitterära verk från dekoloniseringstiden.
    • Diskutera teman som identitet, kultur och motstånd i texterna.
    • Be elever tänka på hur författarens bakgrund påverkar textens budskap.
    • Samla elevernas tankar och reflektioner i en gemensam diskussion.
  3. Konst och dekolonisering: (10 min)
    • Visa exempel på konstverk som reflekterar dekoloniseringens teman.
    • Analysera hur konst kan agera som ett verktyg för motstånd.
    • Diskutera skillnader mellan litteratur och konst i deras sätt att uttrycka dekolonisering.
    • Be eleverna att jämföra konstverk med litterära teman.
  4. Avslutande diskussion: (10 min)
    • Reflektera över vad de har lärt sig om dekoloniseringens påverkan.
    • Dela insikter kring hur litteratur och konst kan påverka sociala och politiska frågor.
    • Diskutera hur de själva kan se på historia och kultur i sitt eget liv.
    • Ställ frågor som väcker tankar för vidare studier.

Ämnesinnehåll

Här listas viktigt kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Dekoloniseringens påverkan: Förståelse för hur dekolonisering har påverkat både tidigare och nuvarande samhällen, inklusive sociala och politiska strukturer.
  • Konst och litteratur: Insikt om hur litteratur och konst kan fungera som uttrycksformer för motstånd och identitet i en postkolonial kontext.
  • Historiska perspektiv: Kunskap om olika perspektiv på dekolonisering och hur dessa reflekteras i viktiga litterära och konstnärliga verk.
  • Källkritik: Utveckla färdigheter i att kritiskt granska och analysera källor kopplade till dekoloniseringens historia.
  • Intersektionalitet: Förståelse för hur identiteter och maktförhållanden kan samverka i dekoloniseringsromaner och konstverk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Dekolonisering Processen där en koloniserad nation eller folk återfår autonomi och identitet. Från franskans “décolonisation”, som i sin tur kommer av “décoloniser”, där “dé” betyder “bort” och “coloniser” betyder “kolonisera”.
Postkolonialism Teoretisk och litterär ram som undersöker effekterna av kolonialism på kultur, identitet och makt. Från latinets “post-” som betyder “efter” och franska “colonialisme”.
Identitet De egenskaper och känslor som definierar en individ eller grupp. Från latinets “identitas”, som betyder “samma” eller “likhet”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkas våra uppfattningar om historia av den litteratur och konst vi konsumerar idag?
  • B. Kan konst och litteratur förändra perspektiv på etniska och kulturella frågor? Hur i så fall?
  • C. I vilken utsträckning bör vi se på historia som en linjär eller cyklisk process i ljuset av dekoloniseringens lärdomar?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en visuell presentation av ett valt litterärt verk eller konstverk från dekoloniseringens tid, som de sedan ska presentera för klassen. Presentationen ska innehålla en analys av tematiken i verket samt hur det relaterar till dekoloniseringens självkänsla och kultur. Eleverna kan använda bilder, citat och andra medier för att berika sin presentation och ge en djupare förståelse av verket.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är dekolonisering? Processen där koloniserade länder återfår kontroll över sina styrsystem.
Vilka konstformer har använts för att uttrycka dekolonisering? Film, litteratur, bildkonst, musik och teater.
Ge ett exempel på en författare från dekoloniseringens tid. Chinua Achebe, en nigeriansk författare.
Hur kan kultur och identitet påverka ett lands dekolonisering? Genom att återfå kulturell självbestämmanderätt och identitet efter kolonialismen.
Vad är postkolonial teori? En studie av effekterna av kolonialism och maktstrukturer.
Hur kan konst agera som motstånd? Genom att belysa orättvisor och uppmana till förändring.
Varför är källkritik viktigt i historia? För att säkerställa att informationen vi använder är korrekt och relevant.
Vilka frågor ställer dekolonisering gällande identitet? Frågor om tillhörighet, självkänsla och kulturarv.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats om ett litterärt verk som behandlar dekoloniseringen, där de analyserar författarens val av teman och stil. Uppsatsen ska vara cirka 2-3 sidor lång, A4-format och skriven i Times New Roman, storlek 12. Eleverna ska också reflektera över hur verket påverkar deras egen förståelse av historia och identitet.

Citat

”Litteratur kan och bör vara ett förrädiskt rum, där det som inte kan sägas i offentliga sammanhang kan och ska yttras.” – Teju Cole, 2016.

“`


Modern Tillbaka-knapp