“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 2b
Tema: Franska revolutionens konst och litteratur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna. Olika konst- och kulturbegrepp i historiskt perspektiv. Möten mellan etablerad kultur och olika former av nya kulturella rörelser till och med 1900-talets populärkultur. | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat Franska revolutionens konst och litteratur.
- Diskutera kort de historiska händelserna som ledde till den Franska revolutionen.
- Visa exempel på konstverk och litteratur från perioden.
- Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
2. Genomgång av konst och litteratur (15 min)
- Gå igenom viktiga konstnärer och författare, som Jacques-Louis David och Victor Hugo.
- Diskutera deras verk och hur dessa reflekterar tidens värderingar och samhällsfrågor.
- Använd bilder och utdrag från litteratur för att illustrera punkterna.
- Stimulera till diskussion kring konst och litteraturens roll under revolutionen.
3. Källmaterial och analys (15 min)
- Presentera olika typer av källmaterial, inklusive målningar och litterära verk.
- Träna eleverna i källkritisk analys av dessa bilder och texter.
- Diskutera hur konst och litteratur kan ge insikter i sociala och politiska frågor.
- Arbeta i par för att analysera ett specifikt verk.
4. Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala teman.
- Öppna golvet för frågor och reflektioner från eleverna.
- Diskutera hur den Franska revolutionen fortsätter att influera dagens konst och litteratur.
- Ge eleverna möjlighet att dela sina insikter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Franska revolutionen: En central punkt i europeisk historia som förändrade statsmaktens natur och inverkan på konst och litteratur.
- Kulturens roll: Hur konst och litteratur speglar och formar samhällsförändringar och idéer.
- Historisk kontext: Betydelsen av att förstå den temporära och sociala miljön kring konstverk och litteratur.
- Ideologiska strömningar: Hur idéer som upplysningens tankar, frihet och jämlikhet uttrycks i konst och litteratur.
- Källkritik: Vikten av att kunna bejaka och kritiskt granska källmaterial för att bilda sig en egen uppfattning om historiska dokument.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Revolution | Ett snabbt och omfattande förändringsprocess som ofta involverar maktövertagande. | Från latinets “revolutio”, vilket betyder “att rulla tillbaka”. |
Konst | Skapande av kreativa verk i olika former, som måleri, skulptur och litteratur. | Från latinets “ars”, vilket betyder “konst” eller “skicklighet”. |
Idéströmning | Ett sätt att beskriva en samling av idéer och tankegångar som påverkar en tid eller en kultur. | Från tyskans “Ideenströmung”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkade den Franska revolutionen vår moderna syn på konst och politik?
- B. Kan konst och litteratur verkligen förändra samhället, och i så fall hur?
- C. Vilka konstverk eller litterära verk från den franska revolutionen resonerar mest med dig och varför?
Aktivitet
För denna lektion föreslås en kreativ uppgift där eleverna får skapa sitt eget konstverk eller skriva en kort berättelse inspirerad av den Franska revolutionen. Eleverna kan välja mellan att måla, skriva en dikt eller en kort novell som reflekterar teman som frihet, kampen för rättvisa eller sociala förändringar. Uppgiften ska delas i grupper och diskuteras för att möjliggöra olika perspektiv.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad kännetecknar konsten under den Franska revolutionen? | Konsten kännetecknades av politiska teman, patriotism och ett fokus på individens rättigheter. |
Vilka var några av de främsta författarna under denna tid? | Victor Hugo, Alexandre Dumas och Rousseau. |
Hur formade revolutionen litteraturen? | Genom att inspirera till nya idéer om frihet och jämlikhet i skrifter. |
Vad representerar Jacques-Louis Davids verk? | De visar patriotism och hyllar revolutionära figurer och händelser. |
Vilka teman är vanliga i litteraturen från denna period? | Frihet, jämlikhet och kamp mot förtryck. |
Hur har konst verkat som ett verktyg för att påverka samhället? | Genom att skapa medvetenhet och mobilisera lärdomar kring politiska och sociala frågor. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats där de analyserar ett specifikt konstverk eller litterärt verk från den Franska revolutionen. De ska inkludera formuleringar om hur verket reflekterar de sociala och kulturella förändringar som skedde vid den tiden. Uppsatsen ska vara mellan 2-3 sidor lång, typsnitt 12, dubbelt radavstånd.
Citat
”Kunskapen är makt.” – Francis Bacon (1620). Detta citat påminner oss om betydelsen av lärande och insikt, något som starkt präglade den intellektuella kulturen under den Franska revolutionen.
“`