“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Historisk minneskultur och monument
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, exempelvis idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna. Historiska begrepp och förklaringsmodeller och deras tillämpning på olika historiska frågeställningar. Hur historia används inom olika kulturformer och betydelsen av olika historiska teman inom genrer som film, litteratur och musik. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. Dessutom kan eleven dra några enkla slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden. |
[Gy11, Historia 2b]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till minneskultur (10 min)
- Definiera begreppet minneskultur.
- Ge exempel på monument och deras betydelse.
- Diskutera syftet med minneskultur i olika samhällen.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av minneskultur.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper.
- Ge varje grupp ett monument att diskutera.
- Fråga dem att överväga monumentets historia och kulturella betydelse.
- Be grupperna att förbereda en kort presentation av sina tankar.
3. Presentationer (15 min)
- Varje grupp presenterar sin diskussion.
- Uppmuntra öppen dialog och frågor mellan grupperna.
- Anteckna intressanta poänger på tavlan.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta huvudpunkterna från presentationerna.
- Uppmana eleverna att reflektera över vad de lärt sig och hur det relaterar till deras liv.
- Dela ut en kort hemuppgift relaterad till lektionen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Monumentets historia: Studera hur och varför monument byggts i olika historiska sammanhang. Undersök deras syften och hur de uppfattas av samhället. Diskutera också kritik mot vissa monument och deras representation av historia.
- Minneskultur: Diskutera hur minneskultur formar vår förståelse av det förflutna och hur vi minns specifika händelser. Överväg hur minneskultur kan förändras över tid och dess inverkan på identitet.
- Konst och kultur: Utforska hur konstverk i alla former, från teater till film, kan påverka och reflektera kulturen. Granska konstverk som inkluderar eller kommenterar monument.
- Källkritik: Lär eleverna att granska och värdera historiska källor och dess relevans för förståelse av minneskultur.
- Samband mellan dåtid och nutid: Analysera hur minneskultur påverkar dagens samhälle och hur det kan användas för att forma framtida identiteter.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka monument anser du bör tas bort eller förändras? Varför?
- B. Hur påverkar minneskultur vår uppfattning om historiska skeenden?
- C. Kan monument vara en källa till konflikt? Ge exempel på hur och varför.
Aktivitet
Som en lektionsaktivitet ska eleverna skapa sitt eget monument, antingen som en fysisk modell eller en digital representation. De ska begrunda vad deras monument representerar och varför det är viktigt. Eleverna får presentera sina skapelser för klassen och förklara deras tankar bakom designen, vilket leder till en djupare förståelse för hur monument formar vår historiska berättelse.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är ett monument? | En struktur som minns eller hedrar en person eller händelse. |
2. Ge ett exempel på ett välkänt monument i Sverige. | Stockholm stadshus. |
3. Vad är syftet med minneskultur? | Att bevara och förmedla historiska minnen. |
4. Hur kan konst påverka minneskultur? | Genom att utmana eller förstärka uppfattningar om historiska händelser. |
5. Hur förändras monument över tid? | De kan omvärderas, tolkas om eller tas bort beroende på samhällets värderingar. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort uppsats där de väljer ett monument som de beundrar eller kritiserar. Uppsatsen ska innehålla en analys av monumentets betydelse för kulturen och eventuella kontroverser kring det. Uppsatsen ska vara 2-3 sidor lång och lämnas in nästa vecka.
Citat
„Historien är den största mästaren. Den lär oss mognad och ger oss ett perspektiv på vad som är viktigt.” – Yuval Noah Harari, 2014. Detta citat kopplar an till lektionen genom att lyfta fram vikten av att förstå vår historia för att kunna skapa en meningsfull framtid.
“`