Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 2b. Mellankrigstidens film och media. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2b

Tema: Mellankrigstidens film och media

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betydelsen av olika historiska teman inom olika genrer, till exempel film, litteratur och musik samt inom olika former av ungdomskultur. Historiska begrepp och förklaringsmodeller och deras tillämpning på olika historiska frågeställningar, inklusive hur historia används inom olika kulturformer.
Betygskriterium (E) Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.

[Gy 11, Historia 2b, Mellankrigstiden]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ämnet (10 min)

  • Presentera temat kring mellankrigstidens film och media.
  • Diskutera syftena med film som kulturform under mellankrigstiden.
  • Ge exempel på viktiga filmer och regissörer från perioden.
  • Fråga eleverna om deras förväntningar och tidigare kunskaper om temat.

2. Gruppdiskussioner (15 min)

  • Dela in eleverna i små grupper, ge dem specifika filmer att diskutera.
  • Be grupperna tänka på filmens historiska kontext och budskap.
  • Varje grupp ska förbereda en kort presentation av sina tankar.
  • Uppmuntra till kritisk diskussion kring hur film gjordes under olika politiska förhållanden.

3. Presentationer från grupperna (15 min)

  • Hör varje grupps presentation och öppna för frågor från de övriga eleverna.
  • Fokusera på argument och perspektiv som framkommit.
  • Styr diskussionen mot centrala teman relaterade till filmens påverkan och betydelse.
  • Eftersamtala om de olika tolkningarna av filmerna.

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta diskussionerna och dra slutsatser kring filmens roll under mellankrigstiden.
  • Fråga eleverna hur film kan påverka samhället idag.
  • Ge exempel på nutida filmer och jämför dem med de som diskuterades.
  • Summera lärdomarna från lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Mellankrigstidens ideologier: Undersök hur olika politiska ideologier påverkade film och media under mellankrigstiden. Jämför med dagens ideologiska strömningar.
  • Kulturella rörelser: Identifiera och diskutera hur kulturella rörelser som surrealism och expressionism påverkade filmens utveckling.
  • Kvinno- och mansroller: Undersök hur könsroller skildrades i film och media och hur dessa reflekterade, eller motverkade, samtida samhällsnormer.
  • Global påverkan: Analysera hur internationella händelser påverkade samtida filmer och hur filmer i sin tur påverkade opinioner.
  • Källkritik: Diskutera vikten av källkritik i tolkningen av film och media och ge verktyg för hur man analyserar källor kritiskt.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Propaganda Information spridd för att påverka opinionen, ofta av politiska skäl. Från latinets “propagare” som betyder “sprida.”
Expressionism En konst- och litterär rörelse där känslor och subjektiva upplevelser framhävs över objektiv verklighet. Från franskans “expression” som betyder “uttryck.”
Surrealism Konstnärlig rörelse som strävar efter att frigöra det omedvetna. Från franskans “surréaliste,” myntat av poeten André Breton.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur har mellankrigstidens filmformat påverkat dagens film? Kan vi se några drag från denna tid i moderna exempel?
  • B. Vilken roll har film spelat i att forma vår förståelse av historiska händelser? Går det att använda film som historisk källa?
  • C. Hur påverkar gruppens kulturella bakgrund deras tolkning av film? Är det möjligt att filmen tolkas på olika sätt beroende på vem som ser den?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kort film eller en storyboard som fångar ett centralt tema från mellankrigstidens film och media. De kommer att arbeta i små grupper och välja ett specifikt tema tillsammans. Varje grupp presenterar sitt koncept för klassen. Denna aktivitet syftar till att ge eleverna praktisk erfarenhet av hur filmer görs och hur idéer kan visualiseras.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är propaganda? Information spridd för att påverka opinionen.
2. Vad är skillnaden mellan realism och expressionism? Realism fokuserar på objektiv verklighet, medan expressionism handlar om subjektiva känslor.
3. Hur har filmens roll förändrats sedan mellankrigstiden? Filmen har blivit en mer global och teknologiskt avancerad plattform för berättande.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en analys av en film från mellankrigstiden, där de kopplar filmens teman till historiska händelser och ideologier. Analysen ska vara mellan 800-1200 ord.

Citat

“Medierna är de moderna vapnen i det militära, politiska och kulturella kriget.” – Marshall McLuhan, 1964. Citatet belyser hur media används som ett verktyg i samhälle och maktspel, vilket knyter an till tematik som berörs i lektionen.

“`


Modern Tillbaka-knapp