Lektion. Historia 2b. Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2b

Tema: Svensk historia: folkrörelser och föreningsliv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Tematiska fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen ur ett kulturhistoriskt perspektiv, till exempel idéströmningar, mentaliteter och världsbilder, konstarternas utveckling samt de skiftande kulturella formerna för kommunikation genom tiderna. Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser.

[Gy11, Historia 2b]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till folkrörelser (15 min)
  • Berätta om betydelsen av folkrörelser i svensk historia.
  • Ge exempel på olika typer av folkrörelser.
  • Diskutera varför folkrörelser har varit viktiga för samhällsutveckling.
  • Presentera aktuella referenser och källor.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera en specifik folkrörelse.
  • Låt varje grupp presentera sina tankar om folkrörelsens inverkan på det svenska samhället.
  • Ställ frågor för att uppmuntra djupare analysera.
  • Dokumentera diskussionerna för framtida referens.
3. Källanalys (10 min)
  • Introducera olika typer av källor relaterade till folkrörelser.
  • Diskutera källkritiska metoder och hur de kan tillämpas.
  • Ge exempel på hur olika källor kan tolkas på olika sätt.
  • Uppmuntra eleverna att ställa frågor om källorna.
4. Sammanfattande diskussion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och diskutera vad som lärt sig.
  • Låt eleverna ställa frågor och dela sina reflektioner.
  • Ge en överblick av nästa lektion som bygger på dagens tema.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Folkrörelsernas framväxt: Studera ursprunget och syftet med olika folkrörelser i Sverige. Utforska deras inflytande på samhälle och kultur.
  • Politisk påverkan: Hur folkrörelser har enats för att påverka politiska beslut och lagar. Ge exempel på särskilda händelser där detta har varit framträdande.
  • Sociala konsekvenser: Diskutera hur olika folkrörelser har påverkat samhällets normer och värderingar över tid.
  • Jämförande analys: Gör jämförelser mellan olika folkrörelser och deras metoder för förändring.
  • Nutida betydelse: Reflektera över hur historiska folkrörelser fortsätter att påverka dagens samhälle och vilka paralleller som kan dras.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Folkrörelse En organiserad rörelse av medborgare som strävar efter att påverka det samhälle de lever i. Från tyska “Volksbewegung”, där “volk” betyder folk och “bewegung” betyder rörelse.
Organisering Processen att forma en grupp för att uppnå gemensamma mål. Från franska “organisation”, som härstammar från latin “organizatio”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur har folkrörelser historiskt förändrat den svenska politiska landskapet?
  • B. Vad tror ni är de viktigaste folkrörelserna idag och varför?
  • C. Hur kan vi använda lärdomar från folkrörelsernas historia för att påverka dagens samhälle?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att välja en specifik folkrörelse. Varje grupp ska skapa en kort presentation där de beskriver folkrörelsens syfte, viktiga händelser och dess påverkan på samhället. Presentationerna ska inkludera minst en primärkälla och en sekundärkälla. Grupperna får 30 minuter att förbereda sina presentationer och ska sedan presentera för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad menas med folkrörelse? En organiserad rörelse av medborgare som strävar efter att påverka det samhälle de lever i.
2. Ge exempel på en folkrörelse. Svenska arbetarrörelsen.

Hemuppgift

En hemuppgift kan vara att skriva en kort uppsats (1-2 sidor, A4) om en folkrörelse i Sverige. Eleven ska inkludera information om rörelsens historiska sammanhang, dess syften, viktiga personer och dess påverkan på dagens samhälle.

Citat

”Historia är inte bara det förflutna; det är också en handbok för framtiden.” – Hubert H. Humphrey (1898-1978). Det här citatet belyser vikten av att studera historia för att bättre förstå och forma framtiden.

“`


Modern Tillbaka-knapp