Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 3
Tema: Globala rörelser: Occupy och protest
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Historia 3 omfattar teman som globala förändringsprocesser under 1800- och 1900-talen, inklusive politiska rörelser och sociala förändringar. Det fokuserar på konkreta förlopp och konsekvenser för samhällen, grupper och individer på både regional och lokal nivå. Eleverna får även lära sig olika metoder för att söka och bearbeta historiskt källmaterial samt källkritiska problem relaterade till politisk och social historia. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. Dessutom kan eleven ge exempel på olika sätt att använda historia och värdera deras betydelse för nutida skeenden. |
[Gy11, Historia 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Occupy-rörelsen (10 min)
- Presentera bakgrunden till Occupy-rörelsen och dess centrala teman.
- Diskutera varför rörelsen startade och vilka frågor den ville belysa.
- Visa kortfattade videoklipp från olika protester.
- Introducera begrepp som “99% vs 1%”, social rättvisa och ekonomisk ojämlikhet.
2. Historiska paralleller (15 min)
- Jämför Occupy-rörelsen med tidigare sociala rörelser, som Civil Rights Movement.
- Diskutera likheter och skillnader i mål och metoder.
- Föra en dialog om hur historia används för att förstå och legitimera aktuella rörelser.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur de uppfattar Occupy-rörelsen.
- Låt grupperna presentera sina reflektioner om protesternas betydelse.
- Fråga hur sociala medier har påverkat nutida rörelser.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Återkom till huvudteman och diskutera vad eleverna har lärt sig under lektionen.
- Be eleverna skriva ner en tanke eller reflektion om hur de tror att framtida rörelser kommer att se ut.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Occupy-rörelsen: En global protest rörelse som började i USA 2011, känd för sina begrepp om ojämlikhet och finansvärlden. Studera dess ursprung och utveckling.
- Källkritik: Viktigheten av att granska och tolka källor när man undersöker historiska rörelser. Hur kan olika perspektiv påverka vår förståelse av händelser?
- Social rättvisa: Diskussioner om vad som menas med social rättvisa, och varför det är ett centralt tema i många protester.
- Historiska paralleller: Vikten av att se historiska samband för att förstå nutida fenomen. Hur beskrivs och används historia i dagens samhälle?
- Effekt av sociala medier: Hur har sociala medier format och spridit protester och rörelser idag?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Protest | En offentlig uppvisning av missnöje mot något. | Från latin “protestari” som innebär att framföra ett klagomål. |
Social rättvisa | Idén om att alla individer har rätt till lika och rättvis behandling samt tillgång till resurser. | – |
Källa | Ett bevis eller ett ställe varifrån information härstammar. | Kommer från latin “cella” som betyder “rum”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur har protester förändrat samhället genom historien och kan vi se några liknande exempel i dagens samhälle?
- B. Vilken roll spelar sociala medier i dagens protester, och hur kan de både hjälpa och hindra rörelser?
- C. I vilken utsträckning tror du att man kan använda historia för att rättfärdiga nutida rörelser?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa sina egna protestaffischer för en sak de brinner för. De ska forska om sin valda fråga, formulera ett tydligt budskap och illustrera sina affischer med bilder och symboler som kan fånga intresset. Grupperna ska presentera sina affischer för klassen och förklara budskapet bakom deras val. Detta främjar både kreativitet och kritiskt tänkande samt en djupare förståelse för hur protester tar form.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är syftet med Occupy-rörelsen? | Att belysa ojämlikhet och kritik mot finanssystemet. |
2. Hur påverkar sociala medier dagens protester? | De möjliggör spridning av information och mobilisering, men kan även leda till desinformation. |
3. Ge ett exempel på en liknande rörelse från historia. | Civil Rights Movement i USA. |
4. Varför är källkritik viktigt? | För att säkerställa att informationen vi använder är pålitlig och relevant. |
5. Hur kan historisk förståelse hjälpa i nutida konflikter? | Genom att se mönster och lärdomar från tidigare händelser. |
6. Vilka metoder användes under Occupy-rörelsen? | Fredliga protester, sit-ins och användning av sociala medier. |
7. Vad betyder termen “99% vs 1%”? | Det syftar på den ekonomiska klyftan mellan de rikaste 1% och de övriga 99% av befolkningen. |
8. Hur kan historia påverka vår förståelse av nutida rörelser? | Genom att hjälpa oss förstå bakomliggande orsaker och konsekvenser av dessa rörelser. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort (1-2 sidor, A4) uppsats om en global rörelse som intresserar dem. De ska beskriva dess mål, metoder och påverkan, samt dra paralleller till något annat historiskt exempel. Detta hjälper dem att koppla samman lektionens innehåll med egna intressen och reflektioner.
Citat
”History is not a burden on the memory but an illumination of the soul.” – Lord Acton, 1887. Detta citat påminner oss om att förståelse för historia kan berika vår nuvarande insikt och påverka framtida handlingar.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.