Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia 3. Globala rörelser: Occupy och protest. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 3

Tema: Globala rörelser: Occupy och protest

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
– Historiska händelser och rörelser som har global påverkan.
– Metoder för att söka och bearbeta historiskt källmaterial.
– Källkritiska frågor relaterade till proteströrelser.
Betygskriterium (E) Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt gör välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans. I värderingen utgår eleven från källkritiska metoder och värderar med nyanserade omdömen olika tolkningsmöjligheter av källmaterialet.

[Gy11, Historia 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till globala rörelser (10 min)
  • Beskriv vad en proteströrelse är.
  • Diskutera kort om protesterna i Occupy-rörelsen.
  • Ge exempel på andra globala rörelser.
  • Förklara syftet med dagens lektion och vad eleverna kommer att lära sig.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper om 4-5.
  • Be grupperna diskutera sin syn på protester och varför de är viktiga.
  • För varje grupp, utställ en huvudfråga kring deras diskussion.
  • Sammanfatta diskussionerna på tavlan.
3. Källanalys (15 min)
  • Ge eleverna olika typer av källor relaterade till Occupy-rörelsen.
  • Låt eleverna arbeta parvis för att analysera och bedöma källornas trovärdighet.
  • Diskutera deras resultat i klassen.
  • Utforska källkritikens betydelse i historiska sammanhang.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion.
  • Uppmana eleverna att reflektera över vad de har lärt sig.
  • Diskutera hur dessa rörelser kan påverka politik och samhälle idag.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Occupy-rörelsen: En global protest som började 2011 och fokuserade på social och ekonomisk jämlikhet.
  • Källkritik: Vikten av att värdera källor, särskilt i relation till politiska och sociala rörelser.
  • Protestkultur: De olika metoder och former av protest som används i rörelser världen över.
  • Global påverkan: Hur protester kan förändra lagar, politik och samhällsnormer.
  • Aktuell kontext: Jämför hur moderna protester har inspirerats av tidigare rörelser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Protest En offentlig handling för att visa motstånd mot något. Från latin “protestari” som betyder “att deklarera”.
Källkritik Granskning och värdering av källers trovärdighet. Från “källa” (ursprung) och “kritik” (bedömning).
Demokrati Styre där folket har makt att påverka beslut. Från grekiska “demokratia”, där “demos” betyder folk och “kratia” betyder makt.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad skulle hända om en ny proteströrelse uppstod idag som liknar Occupy? Vilka ämnen skulle den fokusera på?
  • B. Vilka faktorer anser du är mest avgörande för att en protest ska lyckas?
  • C. Kan protester leda till negativa konsekvenser? Diskutera både positiva och negativa aspekter.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation om en global rörelse (exempelvis Occupy, Black Lives Matter eller Fridays for Future). De ska inkludera information om rörelsens syfte, metoder och påverkan. Presentationerna ska vara på 5-7 minuter. Genom aktiviteten får eleverna träna på research och samarbete samt öva sin muntliga framställning.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är syftet med Occupy-rörelsen? Att belysa och motarbeta ekonomisk ojämlikhet.
Nämn en annan global protest. Fridays for Future.
Vad innebär källkritik? Att granska och bedöma källors trovärdighet.

Hemuppgift

För hemuppgiften ska eleverna skriva en reflektion där de beskriver hur de anser att protester påverkar samhället idag. Detta ska vara i form av en uppsats på 2 sidor A4. De ska ge exempel från det vi har diskuterat i klassrummet och använda minst tre externa källor för att backa upp sina argument.

Citat

”Det är inte vår uppgift att dölja problemen, utan att lösa dem.” – John Lewis, 2020. Citatet summerar den strävan som finns inom många protester för att inte bara uppmärksamma problem men även aktivt verka för en förändring.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×