Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Historia
Tema: Antikens Grekland
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
En undersökning av Antikens Greklands historia, kultur, filosofi och politik. | Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer i Antikens Greklands historia samt diskutera dess betydelse för efterkommande civilisationer. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Antikens Grekland (10 min)
- Förklara syftet med lektionen: förståelse av Antikens Greklands historia och dess arv.
- Ställ frågor om elevernas förkunskaper om grekisk historia och kultur.
2. Politik och samhällsstruktur (20 min)
- Diskutera hur demokrati uppstod i Aten och vad det innebar för medborgarna.
- Beskriv samhällsstrukturen, inklusive de olika klasserna och deras roller i samhället.
3. Kultur och filosofi (15 min)
- Presentera viktiga aspekter av grekisk kultur, som teater, konst och sportevenemang (t.ex. de olympiska spelen).
- Diskutera betydelsen av grekiska filosofer som Sokrates, Platon och Aristoteles.
4. Gruppdiskussion och sammanfattning (5 min)
- Reflektera över vad Antikens Grekland har lämnat för arv idag, inklusive språk och idéer inom politik och vetenskap.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor och diskutera.
Ämnesinnehåll
Eleverna ska lära sig om:
- Demokratins uppkomst: Hur Aten blev en av de första demokratierna och dess funktioner.
- Kulturella prestationer: Dramatik, filosofi, konst och vetenskap under antiken.
- Samhällsliv: Hur livet såg ut för medborgare, kvinnor och slavar i det antika Grekland.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Demokrati | En samhällsform där folket deltar i beslutsfattandet. | Från grekiska ‘demokratia’, som betyder folkstyre. |
Polis | En stad med dess omgivningar, ofta med självstyre. | Från grekiska ‘polis’, som betyder stad. |
Filosofi | Studiet av grundläggande frågor om tillvaron och kunskap. | Från grekiska ‘philosophia’, som betyder kärlek till visdom. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är de mest betydelsefulla aspekterna av Antikens Grekland som fortfarande påverkar vår värld idag?
- B. Hur ser ni på skillnaderna mellan det antika grekiska samhället och dagens samhälle?
- C. Vilken grekisk filosof anser ni haft störst påverkan på samtidens tänkande och varför?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en presentation som belyser en viktig aspekt av Antikens Grekland, t.ex. demokrati, filosofi eller konst, och presentera den för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Nämn en viktig prestation från Antikens Grekland. | Demokrati i Aten. |
Vilken betydelse hade grekiskafilosofer för vår tid? | De lade grunden för västerländsk filosofi. |
Hur ser vi spår av denna kultur i dagens samhälle? | Genom konst, sport och språk. |
Hemuppgift
Skriv en uppsats (300-500 ord) som analyserar Antikens Greklands betydelse för vår moderna värld. Inkludera exempel och referenser från lektionens innehåll.
Citat
“Den som inte erfar kunskapens rikedom kommer att uppleva livets fattigdom.” – Sokrates. Detta citat understryker vikten av att lära sig om vår historia för att växa som individer och samhälle.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.