Lektionsplanering
Årskurs: Ärskurs 3
Ämne: Historia
Tema: Förhistorisk tid och nutid – likheter och skillnader
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Jämförelser mellan förhistoriska och moderna samhällen, inklusive livsstil, teknologi och kultur. | Eleven kan berätta om viktiga händelser och personer i Sveriges historia. |
[Lgr 22, Historia, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till förhistorisk tid (10 min)
- Beskriv kort vad förhistorisk tid innebär och när den utspelade sig.
- Diskutera skillnaderna mellan förhistorisk och modern tid med eleverna. Vad vet de om livet förr?
- Livsstil och teknologi i dåtid och nutid (15 min)
- Jämför hur människor levde under förhistorisk tid med hur vi lever idag. Slutsatser om mat, boende och verktyg.
- Diskutera hur teknologiska framsteg har påverkat vårt sätt att leva.
- Kultur och värderingar (15 min)
- Diskutera kulturella skillnader mellan förhistorisk tid och nutid. Hur påverkar traditioner och värderingar vårt liv idag?
- Låt eleverna reflektera: Vilka traditioner har överlevt från förhistorisk tid till idag?
- Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad de lärt sig om skillnader och likheter mellan förhistoriska och moderna samhällen.
- Ställ frågor som: Vad tycker ni är mest slående när man jämför dessa två tider?
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Förhistorisk tid: Förstå vad förhistorisk tid innebär och dess tidsperioder.
- Livsstil och arbetsmetoder: Jämföra hur människor arbetade och levde förr och nu.
- Teknologi: Hur teknologiska framsteg har format våra liv.
- Kulturell kontinuitet: Traditioner och värderingar som har överlevt genom tiderna.
- Påverkan av miljö och samhälle: Hur miljön och samhället formar levnadsvillkor.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Förhistorisk tid | Den tid som föregick den skrivna historien. | Från latin “praehistoricus” (före historien). |
Livsstil | Det sätt människor väljer att leva sina liv. | Från franska “style de vie”. |
Teknologi | Verktyg och metoder som används för att lösa problem. | Från grekiska “techne” (konst, skicklighet, hantverk) och “logia” (studie). |
Kultur | En samling av traditioner, gemensamma värderingar och normer inom en grupp. | Från latin “cultura” (odling). |
Värderingar | De grundläggande uppfattningarna och åsikterna människor har. | Från franska “valeur” (värde). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka skillnader ser ni i hur vi behandlar döden idag jämfört med förhistorisk tid?
- B. Hur tror ni att vårt samhälle skulle se ut utan teknologi?
- C. Vilka värderingar tror ni har förändrats mest över tid?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en “tidslinje” över viktiga händelser och förändringar från förhistorisk tid till modern tid. Grupperna ska diskutera och dokumentera skillnader och likheter de identifierar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad kännetecknar förhistorisk tid? | Liv utan skriven historia och teknologi. |
2. Vilka förändringar har skett i livsstilen? | Från jägare-samlare till jordbruk och teknologi. |
3. Hur ser ni på vikten av kultur idag? | Den formar identitet och samhälle. |
4. Vad har vi lärt oss av förhistorisk tid? | Viktig insikt om människors liv och samlevnad. |