Lektion. Historia. Förhistorisk tid och nutid – likheter och skillnader. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Ärskurs 3

Ämne: Historia

Tema: Förhistorisk tid och nutid – likheter och skillnader

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Jämförelser mellan förhistoriska och moderna samhällen, inklusive livsstil, teknologi och kultur. Eleven kan berätta om viktiga händelser och personer i Sveriges historia.

[Lgr 22, Historia, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till förhistorisk tid (10 min)
    • Beskriv kort vad förhistorisk tid innebär och när den utspelade sig.
    • Diskutera skillnaderna mellan förhistorisk och modern tid med eleverna. Vad vet de om livet förr?
  2. Livsstil och teknologi i dåtid och nutid (15 min)
    • Jämför hur människor levde under förhistorisk tid med hur vi lever idag. Slutsatser om mat, boende och verktyg.
    • Diskutera hur teknologiska framsteg har påverkat vårt sätt att leva.
  3. Kultur och värderingar (15 min)
    • Diskutera kulturella skillnader mellan förhistorisk tid och nutid. Hur påverkar traditioner och värderingar vårt liv idag?
    • Låt eleverna reflektera: Vilka traditioner har överlevt från förhistorisk tid till idag?
  4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
    • Sammanfatta vad de lärt sig om skillnader och likheter mellan förhistoriska och moderna samhällen.
    • Ställ frågor som: Vad tycker ni är mest slående när man jämför dessa två tider?

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Förhistorisk tid: Förstå vad förhistorisk tid innebär och dess tidsperioder.
  • Livsstil och arbetsmetoder: Jämföra hur människor arbetade och levde förr och nu.
  • Teknologi: Hur teknologiska framsteg har format våra liv.
  • Kulturell kontinuitet: Traditioner och värderingar som har överlevt genom tiderna.
  • Påverkan av miljö och samhälle: Hur miljön och samhället formar levnadsvillkor.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Förhistorisk tid Den tid som föregick den skrivna historien. Från latin “praehistoricus” (före historien).
Livsstil Det sätt människor väljer att leva sina liv. Från franska “style de vie”.
Teknologi Verktyg och metoder som används för att lösa problem. Från grekiska “techne” (konst, skicklighet, hantverk) och “logia” (studie).
Kultur En samling av traditioner, gemensamma värderingar och normer inom en grupp. Från latin “cultura” (odling).
Värderingar De grundläggande uppfattningarna och åsikterna människor har. Från franska “valeur” (värde).

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka skillnader ser ni i hur vi behandlar döden idag jämfört med förhistorisk tid?
  • B. Hur tror ni att vårt samhälle skulle se ut utan teknologi?
  • C. Vilka värderingar tror ni har förändrats mest över tid?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en “tidslinje” över viktiga händelser och förändringar från förhistorisk tid till modern tid. Grupperna ska diskutera och dokumentera skillnader och likheter de identifierar.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad kännetecknar förhistorisk tid? Liv utan skriven historia och teknologi.
2. Vilka förändringar har skett i livsstilen? Från jägare-samlare till jordbruk och teknologi.
3. Hur ser ni på vikten av kultur idag? Den formar identitet och samhälle.
4. Vad har vi lärt oss av förhistorisk tid? Viktig insikt om människors liv och samlevnad.

Modern Tillbaka-knapp