Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Historia. Kung Magnus Eriksson och medeltiden. [Åk. 4 – 6]

# Lektionsplanering: Medeltiden i Historia

Årskurs 4
Ämne Historia
Tema Kung Magnus Eriksson

## Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Sveriges historia från medeltiden till 1600-talet med inriktning på samhälls- och kulturliv och förändringar över tid. Eleven kan samtala om historiska händelser och gestalter på ett enkelt sätt och ge exempel på deras betydelse för människors liv då och nu. Eleven kan beskriva historiska skeenden och gestalter med viss koppling till sociala och kulturella förhållanden.

[Lgr22, Historia, Åk 4-6]

## Lärarledda instruktioner

### Introduktion till Medeltiden och Kung Magnus Eriksson (10 min)

– Presentera medeltiden som en tidsperiod i Sveriges historia.
– Berätta kort om Kung Magnus Eriksson och hans tid på 1300-talet.
– Använd bilder och kartor för att visa hur Sverige såg ut.
– Förklara varför kungar var viktiga under medeltiden.
– Fråga eleverna vad de vet om kungar och medeltiden.

### Magtens roll under Magnus Erikssons tid (10 min)

– Beskriv kungens makt och ansvar.
– Diskutera lagar och regler som Magnus Eriksson införde (t ex Magnus Erikssons landslag).
– Jämför med dagens lagar och regler.
– Ge exempel på hur kungens beslut påverkade människors liv.
– Låt eleverna fundera på vad det innebär att vara kung.

### Sveriges samhälle på 1300-talet (10 min)

– Beskriv olika samhällsklasser: bönder, adel, präster.
– Prata om livet för barn och vuxna under medeltiden.
– Förklara varför jordbruk var viktigt för samhället.
– Visa bilder på kläder, bostäder och redskap från tiden.
– Diskutera skillnader och likheter med dagens samhälle.

### Magnus Erikssons lagbok och rättvisa (10 min)

– Redogör för vad Magnus Erikssons landslag var.
– Beskriv hur lagarna skyddade människor och reglerade samhället.
– Låt eleverna fundera över varför lagar behövs.
– Ge exempel på straff för brott under medeltiden.
– Diskutera vad rättvisa betyder.

### Sammanfattning och frågor (10 min)

– Sammanfatta lektionens huvudpunkter.
– Ställ frågor till eleverna om vad de lärt sig.
– Uppmuntra eleverna att ställa egna frågor.
– Visualisera med en tidslinje.
– Avsluta med att knyta an till dagens samhälle och lagar.

## Ämnesinnehåll

– **Medeltiden i Sverige**: Tidsperioden ca 1050–1520 med fokus på samhälle, kungar och lagar. Många tror att medeltiden var enbart mörk och fattig, men det var en tid med både utveckling och förändring.
– **Kung Magnus Eriksson**: Kung över Sverige och Norge på 1300-talet, känd för att ha infört en landslag som gällde för hela riket, något nytt och viktigt då.
– **Landslagen**: En av de första samlade lagar i Sverige, som reglerade allt från brott till jordbruk. Många missförstår lagen som bara hård, men den skapade ordning och rättvisa.
– **Medeltidens samhällsklasser**: Bönder, adel och präster hade olika roller. Bönderna arbetade på landet, medan adeln hade makt och prästerna skötte religiösa frågor.
– **Liv och vardag på 1300-talet**: Barnens och vuxnas liv präglades av arbete på gården, kyrkan och familjen. Skillnaderna mellan dåtidens och dagens livsstil var stora.

## Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Medeltiden Tidsperiod mellan antiken och den nya tiden, ungefär 500–1500 e.Kr. Från latin: medium (mitten) och aevum (tid)
Kung Härskare över ett rike, ofta ärftlig titel Från germanska språk, ursprungligen en ledare
Landslag En lagbok som täcker hela landet Lands-: område, Lag: regel
Adel Rik och mäktig samhällsgrupp som ofta ägde mark och hade makt Från latin: adeliges (ädel)
Rättvisa Koncept som handlar om att alla behandlas lika och får det de har rätt till Från fornsvenska rättwisa, rätt och visa

## Diskussionsfrågor

A. Tänk om du levde på medeltiden under kung Magnus Erikssons tid. Hur skulle ditt liv se ut jämfört med idag? Vilka fördelar och nackdelar tror du fanns? Diskutera varför det är viktigt att ha en kung eller ledare som gör lagar.

B. Magnus Eriksson införde en landslag. Varför tror du att det var viktigt att ha gemensamma regler för hela landet? Hur tror du det kändes för människor som bodde långt från kungens borg?

C. Föreställ dig att du är en barn på 1300-talet. Vad skulle du vilja lära dig och göra? Tänk på vad som kunde vara svårt och vad som kunde vara roligt i ditt liv.

D. Idag har vi lagar som skyddar våra rättigheter. Hur skulle det bli om det inte fanns några lagar alls? Diskutera vad som kan hända med ett samhälle utan regler.

## Aktivitet

Dela in eleverna i små grupper och låt dem skapa en enkel “lagbok” för deras klassrum. Varje grupp får fundera på tre regler som alla i klassen behöver följa för att alla ska trivas och känna sig trygga. Låt grupperna skriva ner sina regler och sedan presentera dem för klassen. Diskutera tillsammans varför regler behövs både i ett klassrum och i ett land. Koppla detta till hur kung Magnus Eriksson skapade landslagen för att skapa ordning i Sverige. Avsluta med en gemensam lagbok för klassen som kan sitta uppe under lektionen.

## Exit-ticket

Fråga Svar
1. När levde kung Magnus Eriksson? På 1300-talet, ungefär 1316-1374.
2. Vad är en landslag? En samlad lagbok som gällde för hela Sverige.
3. Varför är lagar viktiga? För att skapa ordning och rättvisa i samhället.
4. Vilka var de viktigaste samhällsklasserna? Bönder, adel och präster.
5. Hur kan livet ha sett ut för barn då? Barn hjälpte till med arbete och hade inte samma möjligheter som barn idag.
6. Vad gjorde en kung under medeltiden? Styrde landet, gjorde lagar och skyddade folket.
7. Varför gjorde Magnus Eriksson en lagbok? För att alla skulle veta vilka regler som gällde och för att skapa rättvisa.
8. Vad skiljde samhället då från idag? Färre rättigheter, mer jordbruk och andra levnadsvillkor.
9. Vad är rättvisa? Att alla behandlas lika och får det som är rätt.
10. Varför ska vi ha regler i både skolan och landet? För att alla ska känna sig trygga och veta vad som gäller.

## Citat

”Den som känner inte sin historia är dömd att upprepa den.” – Jorge Santayana, 1905
Detta citat visar vikten av att lära sig om historiska personer som kung Magnus Eriksson för att förstå dagens samhälle och inte göra samma misstag om och om igen.

”Rättvisa är inte bara att ge alla lika, utan att ge varje person det de behöver.” – John Rawls, 1971
Citaten kopplar till hur Magnus Erikssons lagar var ett försök att skapa rättvisa och ordning i ett samhälle där alla hade olika behov och roller.


Modern Tillbaka-knapp
×