Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 2b
Tema: Mode, samhälle och kropp
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kulturhistoria, kulturella strömningar, och dess betydelse för identitets- och samhällsbildning. | Eleven beskriver centrala kulturella fenomen och deras betydelse i samhällshistorien. |
Kroppens kulturella och sociala betydelse genom tiderna. | Eleven redogör för hur kulturella och sociala normer har formulerats kring kroppen. |
Modets utveckling och påverkan på samhället. | Eleven ger exempel på hur mode och stil har påverkat olika samhällsgrupper och identiteter. |
[Lgr22, Historia, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till mode och samhälle (10 min)
- Presentera temat mode, kropp och samhälle.
- Diskutera modets historiska utveckling och dess koppling till sociala normer.
- Förklara vikten av modeaspekten i kulturen.
2. Gruppdiskussion om kroppens betydelse (15 min)
- Låt eleverna diskutera hur olika kulturer har sett på kroppen genom tiderna.
- Reflektera över hur dessa synsätt påverkar dagens samhälle.
- Sammanställ tankarna på tavlan.
3. Analys av modetrender (15 min)
- Dela ut bilder och exempel på modetrender genom olika tidsperioder.
- Eleverna jämför och analyserar hur dessa trender speglar samtida värderingar och samhällsstrukturer.
4. Avslutande reflektion och diskussion (10 min)
- Diskutera med klassen de insikter de fått kring mode och kroppens påverkan i samhället.
- Sammanfatta huvudpunkterna från diskussionerna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kulturhistoriska strömningar: Förstå de stora kulturella rörelserna och deras påverkan på mode.
- Sociala normer: Diskutera hur mode är en reflektor av sociala normer och ideal.
- Identitet: Utforska hur individer använder mode för att uttrycka sin identitet.
- Historiska perspektiv: Genomgång av hur modetrender skiljer sig mellan olika epoker.
- Köbs- och konsumtionskultur: Hur marknadsföring och media påverkar mode och kroppsideal.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Mode | Sättet att klä sig som anses vara aktuellt. | Franska “mode”, vilket betyder “sätt” eller “stil”. |
Norm | En regel eller standard som formar beteenden. | Latin “norma”, betydande “mätt”. |
Identitet | Den uppfattning en individ har om sig själv. | Latin “identitas”, dvs “att vara likaså”. |
Sociala konstruktioner | Begrepp som förklarar hur samhälleliga fenomen formar identiteter. | Engelsk term, där “social” refererar till samhället och “construction” till konstruktion. |
Kulturell appropriering | Process där kulturella uttryck från en grupp tas av en annan. | Engelska “appropriation” som betyder “tilldelning” eller “anpassning”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar moderna sociala medier dagens mode och kroppsideal?
- B. I vilken utsträckning är mode en reflektion av maktstrukturer inom samhället?
- C. Kan mode vara ett verktyg för social förändring? Diskutera exempel.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska skapa en moodboard som visualiserar en specifik modetrend från en vald tidsperiod. Moodboarden ska inkludera exempel från olika medier, som annonser, bilder eller filmstilar, som representerar trenden. Grupperna presenterar sedan sina moodboards för klassen och diskuterar hur trenden speglar samhället under den tiden.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Hur skulle du definiera mode? | Mode är ett sätt att klä sig aktuellt. |
Vilken roll spelar sociala normer i mode? | De formar vad som anses vara acceptabelt. |
Ge exempel på hur mode har förändrats genom historien. | Från korsetter till streetwear. |
Hur används mode för att uttrycka identitet? | Genom stilval i kläder och accessoarer. |
Vad innebär kulturell appropriering? | Att ta kulturella uttryck från en annan grupp. |
Hur har media förändrat uppfattningen om kroppar? | Genom idealbilder och reklam. |
Vilka modetrender har varit särskilt inflytelserika i vår tid? | Urban streetwear, athleisure etc. |
Hur kan mode vara ett verktyg för förändring? | Genom att utmana normer och uttrycka motstånd. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflekterande text där de analyserar smycken, kläder eller skönhetsideal kopplat till ett specifikt tema i samhället. Texten ska vara tre sidor A4 och inkludera historisk kontext samt personliga reflektioner om hur dessa ämnen är relaterade till identitet och kultur.
Citat
Klädsel påverkar inte bara hur vi ser ut, utan hur vi känner oss och hur vi uppfattas av andra. – Elliott Erwitt (1956). Detta citat betonar vikten av klädval i vår interaktion med världen omkring oss och knyter direkt an till lektionens tema kring mode och kropp.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.