Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Idrott och hälsa 1. Fysisk aktivitet och hälsa. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Idrott och hälsa 1

Tema:

Fysisk aktivitet och hälsa

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa. Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga. Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning. Rörelse till musik samt dans. Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation. Metoder och redskap för friluftsliv. Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv. Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud. Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation. Spänningsreglering och mental träning. Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik. Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. I samband med det beskriver eleven översiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan. Eleven kan bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga och kan med viss säkerhet välja områden och metoder för träning, ta ett aktivt ansvar för att genomföra dessa samt med enkla omdömen värdera resultatet. Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan i samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation. Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. Eleven kan översiktligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer och översiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljöer kan anpassas till människan.

[Gy11, Idrott och hälsa 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kursens syfte (10 min)
  • Presentera kursens mål och centrala innehåll.
  • Diskutera betydelsen av fysisk aktivitet för hälsa.
  • Gå igenom schemat för kommande lektioner.
  • Svara på eventuella frågor från eleverna.
2. Genomgång av träningsmetoder (15 min)
  • Presentera olika träningsmetoder och deras effekter.
  • Diskutera vikten av variation i träningen.
  • Ge exempel på konditions- och koordinationsträning.
  • Frågor och svar om träningsmetoderna.
3. Praktiska övningar i rörelse (15 min)
  • Genomför praktiska övningar baserade på tidigare diskussioner.
  • Fokusera på samspel och respons i träningen.
  • Ge feedback på elevernas rörelsekvaliteter.
  • Reflektera över övningarna och dess betydelse för hälsan.
4. Avslutande reflektion och diskussion (10 min)
  • Sammanfatta dagens lektion och vad som lärts.
  • Diskutera hur eleverna kan tillämpa kunskaperna i sin vardag.
  • Ge information om hemuppgiften kopplad till nästa lektion.
  • Öppna för frågor om kvällens hemuppgift.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kroppens respons på träning: Förstå hur kroppen reagerar och anpassar sig vid fysisk aktivitet. Kunskap inom detta område hjälper eleverna att planera sin träning mer effektivt.
  • Livsstil och hälsa: Diskutera hur livsstilsvanor påverkar den fysiska hälsan. Eleverna bör reflektera över sina egna vanor och hur de kan förbättra dem.
  • Säkerhet vid träning: Känna till och kunna tillämpa säkerhetsåtgärder under fysisk aktivitet, samt strategier för att hantera nödsituationer.
  • Friluftsliv: Lär eleverna om betydelsen av att vistas i naturen och hur det gynnar hälsan. Detta innefattar även kunskap om utemiljöer och naturens roll.
  • Träningsmetoder: Bekanta eleverna med olika former av träning och principerna bakom dem för att främja en allsidig fysisk utveckling.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Träning Regelbundet utförande av fysiska aktiviteter för att förbättra motoregenskaper. Från svenskt språk, baserat på ‘träna’ som härstammar från latinets ‘tractare’ som betyder att dra eller dra i motsatt riktning.
Friluftsliv Aktiviteter som utförs utomhus och i naturen för rekreation och sport. Svenskt ord, där ‘friluft’ syftar på att vara ute i det fria.
Kondition Fysisk kapacitet att utföra idrott och aktiviteter under längre tid utan trötthet. Från medeltyskans ‘condition’ som härstammar från latins ‘conditio’, hänvisande till ett tillstånd.
Koordination Förmåga att samordna rörelser i tid och rum. Från latinets ‘coordinatio’, vilket innebär att sätta i ordning.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar våra livsstilar vår hälsa och kroppsliga förmåga? Diskutera.
  • B. Vilka är de största riskfaktorerna när vi utför fysiska aktiviteter och hur kan vi minska dem?
  • C. Hur kan vi främja ett inkluderande klimat i idrott och hälsa för alla individer, oavsett bakgrund?

Aktivitet

Den planerade aktiviteten för eleverna är att genomföra en enklare träningsrunda i ett lokalt parkområde. Eleverna delas in i små grupper där de går igenom olika träningsstationer. Varje station fokuserar på en specifik träningsmetod, som exempelvis konditionsövningar, styrka eller flexibilitet. Aktiviteten syftar till att ge praktisk erfarenhet kring övningarna, samt grupptillhörighet och uppskattning av naturen som träningsyta.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är syftet med fysisk aktivitet? Förbättra hälsa och kroppslig förmåga.
2. Nämn en träningsmetod och dess effekt. Konditionsträning som förbättrar hjärta och lungkapacitet.
3. Hur bör vi reagera i en nödsituation? Vidta säkerhetsåtgärder och kalla på hjälp.
4. Vad är viktigt vid friluftsliv? Säkerhet och anpassning till miljöförhållanden.
5. Hur kan vi beskriva våra livsstilar? En reflektion över våra dagliga val och aktiviteter.

Hemuppgift

Eleverna får i uppdrag att skriva en personlig träningsplan för en vecka. De ska i planen inkludera olika aktiviteter som de kan göra, förstå vikten av variation och reflektera över sina mål. Planskrivningen ska vara 2-3 sidor lång (A4) och justeras för att passa deras individuella förutsättningar.

Citat

*”Rörelse är liv, stillhet är död.”* – Anonym. Detta citat belyser vikten av att vara aktiv och integrera rörelse i våra liv, vilket kopplar an till kursens syfte och centrala innehåll.

Uppföljning

Denna lektionsplanering syftar till att samla teori och praktik för att främja en förståelse för fysisk aktivitet och hälsa, som är centrala i ämnet Idrott och hälsa 1.


Modern Tillbaka-knapp
×